Pressemeddelelse fra AdNudging.com ApS
Grunden til at er så utilstrækkelig, som KPI for ens markedsføring, er at den ikke tager vareomkostninger (cost of goods sold) og andre udgifter som forsendelsesudgifter i betragtning, eksempelvis for webshops. Derfor vil det man kender som “break-even ROAS”, den målsætning man skal nå for at gå i nul – eller være profitabel, variere voldsomt alt afhængigt af den pågældende vares dækningsbidrag.
Og hvad der er tilfældet på produktniveau, er også tilfældet på ordreniveau. I tabellen nedenfor, har vi indsat en break-even ROAS på over 900 forskellige ordrer for en rigtig virksomhed, i forhold til virksomhedens ROAS-målsætning. Som man kan se, er der blot ét sted, hvor break-even og målsætningen for ROAS er lig med hinanden. For mange, hvis ikke alle e-handelsvirksomheder, er ideen om en overordnet ROAS-målsætning altså en vrangforestilling.
For at løse de mangler der er ved at bruge målenheden ROAS, har vi hos AdNudging udviklet en ny markedsføring KPI: . Den helt store forskel er, at i modsætning til ROAS, så tager PROAS højde for vareomkostninger og eventuelle variable udgifter forbundet med en ordre.
“Og hvad så?” tænker man måske.
Men der sker noget meget interessant (vi vil endda sige magisk), når man fjerner den støj, som dine vareomkostninger bidrager til i ens omsætningstal. Ens “break-even PROAS” for et produkt, uanset hvilket dækningsbidrag produktet har, vil nemlig ALTID være 1. Lad os lige gentage det. Ens “break-even PROAS” vil altid VÆRE 1.
Og igen tænker man måske “Og hvad så?”.
Men, ved at erstatte ROAS med PROAS, har man nu en KPI, der er en oprigtig indikator for indtjeningen på ens markedsføringskroner. Enhver værdi over 1, betyder at bruttofortjenesten for ordren overstiger udgifterne til markedsføring og derfor er ordren profitabel. Derimod, har man værdi under 1, vil man tabe penge på ordren – da udgifterne til markedsføring overstiger ens bruttofortjeneste.
Hvad der er endnu mere fordelagtigt, bliver den tunge opgave der typisk er med at konvertere vækst og profitabilitetsmålsætninger pludselig til en barneleg, med en markedsførings KPI man kan forholde sig til.
Lad os sige at man ønsker at have et 15% afkast på ens markedsføringskroner – så skal ens PROAS-målsætning blot være 1,15. En målsætning man bestemt ikke havde kunnet finde frem til med ROAS som markedsførings KPI.
ROAS er død. Længe leve PROAS.
Kontakt:
Adm. Direktør Andreas Randløv tlf.: +45 30 30 32 53 email: andreas@adnudging.com
Head of Google Ads Lars Larsen email: lars@adnudging.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danske-google-ads-specialister-har-udviklet-en-ny-markedsforings-kpi-som-alle-der-arbejder-med-onlinemarkedsforing-burde-kende-til?releaseId=13661979
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **











