PRM / Coop går over til statens dyrevelfærdsmærke

    Pressemeddelelse fra Coop Danmark A/S

    Nu bliver det enklere for kunderne at finde de varer, hvor der er taget hensyn til dyrevelfærd. Fremover vil der kun findes ét mærke.

    Efter at have haft sin egen mærkningsordning, der består af 1-4 hjerter, gennem de seneste ca. fem år, har Coop besluttet at skifte til den statslige ordning, der består af 1-3 hjerter. Det sker fra 1. januar 2023.

    “Vi skabte vores egen ordning i 2016, fordi vi ville øge dyrevelfærden og give vores kunder mulighed for at vælge bedre dyrevelfærd til. Dengang var statens mærke Bedre Dyrevelfærd endnu ikke lanceret. Nu må vi imidlertid erkende, at vi kan gøre mere for dyrevelfærden ved at være med i den fælles ordning og dér påvirke, hvordan kravene udvikler sig og dermed bidrage til en løbende forbedring af dyrevelfærden. Derfor tilslutter vi os det statslige mærke,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.

    I Coops butikker vil man dog ikke finde grisekød med kun et hjerte i Bedre Dyrevelfærds-mærkningen, for Coop mener fortsat, at det anpriser et for lavt niveau af dyrevelfærd.

    Beslutningen betyder også, at de produkter, der hidtil har fået 4 dyrevelfærdshjerter i Coops mærkningsordning, fremover ikke kan få et “ekstra hjerte” for den ekstraordinære gode dyrevelfærd. De producenter, der har skabt en produktionsform, som lever op til de fire hjerter, har dog alle så stærke navne og fortællinger, at Coop forventer, at de vil leve videre som brands med hver sin stærke fortælling om den helt særlige og dedikerede tilgang til dyrevelfærd, som kunderne kender dem for i dag. Det er varer som f.eks. Poppelgrisen, Thises Græsmælk og nogle af de økologisk æg fra Dueholm.

    Coop håber med sin beslutning, at markedet for produkter med øget dyrevelfærd vil vokse, og at man i samarbejde med de øvrige partnere i mærkningsordningen vil få revideret kriterierne bag dyrevelfærdsmærket med udgangspunkt i den nyeste forskning i dyrevelfærd, så det kontinuerlige løft af dyrevelfærden i Danmark fortsætter.

    Yderligere information: CSR-chef Thomas Roland, 3091 9242

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/coop-gar-over-til-statens-dyrevelfaerdsmaerke?releaseId=13663767

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **