Pressemeddelelse fra Københavns Universitet – Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Du står på apoteket med en recept i din hånd. Du langer den over disken, og apotekeren siger:
“Jeg har et tilsvarende produkt, der er billigere. Vil du have det i stedet for?”
Måske hører du til de sparsommelige, der takker ja til forslaget – men faktisk takker omkring 30 % af danskerne nej til apotekerens velmente forslag.
– Mange forbrugere insisterer på at følge lægens “valg” af produkt. Det føles måske forkert at ville spare lidt, når nu en læge har valgt noget andet. Eller også er man forvirret over forskellen og utryg ved situationen. Man er vant til, at billigere ofte betyder dårligere, forklarer Anders Munk-Nielsen, lektor ved Økonomisk Institut.
Han har gransket data fra det danske lægemiddelmarked og har opdaget en klokkeklar tendens: De lægemidler, som lægen ordinerer, får en unfair fordel ift. konkurrenterne – også når produkterne har fuldstændig samme virkning.
A’erne skruer priserne op
Hvordan vælger lægen så mellem alle de ens produkter, spørger du måske.
– Når din læge skriver en recept, skal hun vælge et produkt fra en liste. Der kan være op imod ti ens produkter, som har samme aktive ingrediens, men produceres af forskellige firmaer, forklarer Anders Munk-Nielsen og fortsætter:
– Ofte har lægen ingen grund til at foretrække et produkt frem for et andet. Og så er det naturligt bare at vælge det første. Og siden listen er sorteret alfabetisk efter firmaets navn, falder valget ofte på et firma, som starter med A.
Efter at have undersøgt data kan Anders Munk-Nielsen konstatere, at både priser, markedsandele, omsætning og antallet af recepter falder i alfabetisk rang.
– Selvom produkterne er ens, så koster produkter fra firmaer, der starter med A, mere end de tilsvarende. Firma A udnytter nemlig den fordel, som den alfabetiske sortering på lægens skærm giver, til at sætte en højere pris, siger Anders Munk-Nielsen.
Det betyder, at lægens uskyldige valg af firma A pludselig får konsekvenser for forbrugeren, som ender med at spilde penge.
Konkurrencestyrelsen er på sagen
Heldigvis er problemet let at løse, påpeger Anders Munk-Nielsen:
– Lægen skal bare kunne skrive molekylet og ikke firmaet på recepten. Så bliver billigste produkt udgangspunktet, når du står på apoteket, og konkurrencen vil blive skærpet – til fordel for kunden, siger han.
Hos Konkurrencestyrelsen har man fået øjnene op for Anders Munk-Nielsens studie af lægemiddelmarkedet. Styrelsen foreslår derfor nu, at ordinationen af lægemidler fremover bliver generisk, så det bliver molekylet, patienten har brug for, der står på recepten.
– Faktisk er næsten alle enige om, at det er en forbedring. Intet firma bør have en fordel blot i kraft af sit navn, fremhæver Anders Munk-Nielsen.
Læs hele hans studie (skrevet sammen med Frederik Plum Hauschultz)
.Konference om konkurrence og regulering
Den 9. november deltager Anders Munk-Nielsen i en konference om velfungerende markeder, konkurrence og regulering. Konkurrencestyrelsen står bag konferencen, hvor netop farmasektoren er genstand for den første debat. Læs mere om arrangementet
.Kontakt:
Presse- og kommunikationsrådgiver Simon Knokgaard Halskov tlf.: +45 93 56 53 29 email: sih@samf.ku.dk
Anders Munk-Nielsen
Lektor
Økonomisk Institut
Mail: amn@econ.ku.dk
Telefon: 35 32 44 26
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/okonom-vil-stoppe-alfabetets-magt-over-laegemidler?releaseId=13663596
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **