Pressemeddelelse fra Danske Medier
Formand for foreningen bag Audiodays, Marianne Bugge Zederkof, udtaler:
“Det har været en kæmpe fornøjelse atter at få lejlighed til at facilitere juryerne i deres arbejde med at lytte til og bedømme de mange fantastiske bidrag. Bredden i bidragene viser, at lyd på alle platforme og indenfor alle genrer er i rivende udvikling. Årets vindere giver grund til stor optimisme for udviklingen af dansk radio, podcast og lydmedier i bred forstand.”
–
Årets Musikprogram
Årets musikprogram gives til et radioprogram eller en podcast, der uanset genre har musikformidling som sit overordnede fokus og som i årets løb har været med til at udvikle genren, enten ved at introducere nye og originale måder at formidle musik på eller på anden måde have skilt sig ud som et særligt godt tilbud til den musikinteresserede lytter.
Juryen skulle i bedømmelsen bl.a. lægge vægt på:
1) Formidlingsevne, herunder værten/værternes engagement og personlighed 2) Musikalitet/musikforståelse 3) 3. Radiofonisk kvalitet 4) Originalitet i form og udtryk
Årets musikprogram elsker musik og elsker de gode fortællinger OM musik og dem, der skaber den. Juryen understreger i sin motivation bl.a. samspillet mellem en nysgerrig vært og en meget velfortællende og åben gæst, der sammen får dirket en ellers glossy popverden op. Historierne er ærlige og fortællingen personlig. Samtidig er programmet godt monteret og fortalt og i det hele taget bare elementært godt radiohåndværk.
Vinder af Årets Musikprogram er Hvem er MØ // DR P3
Årets Nyheds- og Aktualitetsprogram
Prisen gives til det program, der – på sine egne og kanalens betingelser – er årets bedste inden for nyheder, aktualitet og/eller sport. Programmet formår at sammensætte et varieret indhold, med relevante emner og skarpe vinkler. Og må gerne overraske i form og indhold.
Prisen for årets nyheds- og aktualitetsprogram går til et program, der formår at gøre et stofområde, som ellers kunne være “kedeligt”, fængende.
Formen skygger aldrig for indholdet, men går op i en højere enhed, og vinderen fungerer godt på podcast-mediet præmisser. Programmerne gør lytterne klogere, ikke mindst takket været værternes store indsigt og legende formidling, gode kemi og brug anekdoter. Det er udenlandsdækning på en ny måde og “pissegodt selskab”.
Prisen for årets nyheds- og aktualitets program går til Stjerner og Striber // DR Lyd // P1
Årets Podcast
Prisen gives til en podcast som med et nytænkende koncept og en eller flere outstanding værter/reportere/producere/fortællere skiller sig ekstraordinært ud fra andre podcasttilbud til målgruppen. Som har budt på magiske øjeblikke, og har gjort en forskel for lytterne og den platform, der distribueres fra. Podcasten har i det forgangne år været på alles læber i målgruppen, takket være sit skarpe, relevante, uforudsigelige og/eller humoristiske indhold.
Vinderen forstår at udnytte podcastmediets styrker og sikre at indholdet er produceret og afviklet på en måde, der tilgodeser de særlige lytte- og brugsomstændigheder, der gør sig gældende ved podcast/on demand indhold. Indholdet skal være tænkt som “digital first”, men må gerne også være afviklet som broadcast. Det er ikke nødvendigvis produktionskvalitet, der udstikker en vinder, men i lige så høj grad originalitet og relevans.
Juryen skulle i bedømmelsen bl.a. lægge vægt på 1) Originalitet 2) Dramaturgi/ medieforståelse og 3) Radiofonisk kvalitet (teknik/effekter/mix/musik).
Om årets vinder sagde juryen “kombinere det hele og rammer målgruppen”. Juryen understregede desuden, at den i særlig grad fungerer som podcast. Klipningen, produktionen og den måde den er skruet sammen på. Sorgen bliver til mere end det vi umiddelbart ser og føler. Lydligt er det meget smukt. Årets vinder har en formidabel musikbrug, en formidabel lydbrug.
Årets Podcast går til Hvert år i oktober // DR P2
Årets Kommercielle Samarbejde
Prisen gives til de bedste, mest kreative og værdiskabende samarbejder mellem program/kanal og annoncører. Hvor kommercielle og redaktionelle indsatser går op i en højere enhed. Hvor annoncørernes midler bidrager til mere god radio og flere gode podcasts til de danske lyttere, og viser vejen for kreativ brug af audiomediet i Danmark. Der er tale om en bred kategori, der både kan hylde de mindre og enkle tiltag, men som også kan rumme større kampagner der bruger flere audio-platforme (fx redaktionelt indhold, podcast, spots, sociale medier mv). Formmæssigt er der frit slag og det er tilladt at låne fra alle genrer, så længe det skaber værdi for lytterne.
Juryen fandt mange gode samarbejder blandt de indstillede. Årets vinder trækker dog det længste strå fordi den sætter sig selv på spil. Juryen er hooked fra start af og respekterer, at annoncøren tør blive konfronteret med sit eget produkt. Juryen opfatter det som unikt og nyt, samtidig med, at det er produceret og monteret rigtig flot – Tak for det.
Den værdige vinder af Årets Kommercielle Samarbejde – for andet år i træk – Heartbeats // Min søn har en djævel
Årets Talent
Prisen gives til et særligt talent, som slog igennem i årets løb. En lovende stjerne som er lyst op og har gjort sig særligt positivt bemærket med sin personlighed, formidlingsevne og engagerede arbejde med lydmediet og er blevet “den, man skal holde øje med”. Prisen kan gå til både værter, reportere, kommentatorer, klippere og andre, der udkommer i eller i forbindelse med en radiokanal en podcast eller en lydbog.
Juryen nærlæste betingelserne flere gange. Det var et meget stærkt felt. I sidste ende blev det talentets mange facetter, der afgjorde guldets placering.
Årets talent bringer musikalitet ind i mediet. Tager os med, forcerer ikke noget, danner billeder og giver os som lyttere den ene store lytteoplevelse efter den anden. Årets talent løfter fortællingerne. Efter i mange år at have markeret sig som en podcaster, hvor vindere forløste historier med sit eminente lyddesign er talentet i år brudt igennem som vært. Årets vinder er et multitalent, ikke kun lyddesigner- Ikke kun vært.
Årets Talent går til Nina Liv Bendstrup // DR P3
Årets Dokumentar el. Dokumentariske Feature
Prisen gives til et stykke radiodokumentarisme, der bringer nyt eller ukendt materiale frem om en væsentlig og vedkommende historie, tilvejebragt gennem gedigent journalistisk grundarbejde og research, og præsenteret på en kreativ måde
Årets dokumentar fortæller om vilde indgreb i menneskeliv, der gennem serien bliver optrevlet på undersøgende, kreativ og fortællende vis. Juryen var blownaway, ikke mindst over, at holdet er lykkedes med at skabe tillid hos kilderne.
Dokumentaren er smukt redigeret, og kompositionen er som en æske, hvor fortællingen om de konkrete overgreb på kvinder bliver et billede på et strukturelt problem og danner en samlet fortælling om kolonisering af et land og af kvinders kroppe.
Prisen for årets dokumentar går til Spiralkampagnen // MonoMono // DR P1
Årets Radioprogram
Prisen gives til et radioprogram som med et nytænkende koncept og en eller flere bemærkelsesværdige værter / reportere / producere / fortællere, skiller sig ekstraordinært ud fra andre radiotilbud til målgruppen.
Programmet har gjort en forskel for lytterne og den kanal det sendes på og vinderen forstår at udnytte mediets styrker.
Radioprogrammet har været på alles læber i målgruppen, takket være sit skarpe, relevante, uforudsigelige og/eller humoristiske indhold i det forgangne år. Bedømmelsen sker uden listede kriterier da der er tale om et helhedsindtryk.
Juryen skulle i bedømmelsen bl.a. lægge vægt på 1) Originalitet 2) Dramaturgi/ medieforståelse 3) Radiofonisk kvalitet (teknik/effekter/mix/musik).
Om vinderen af Årets Radioprogram sagde juryen: I denne kategori er det live – eller live on tape, der former kriterierne. Her er tale om godt håndværk. Inspirerende, originalt. Værten er sindssyg dygtig, passioneret og viser med indsatsen i årets radioprogram, at han rummer flere lag. Formatet er simpelt. Resultatet en fornøjelse.
Årets Radioprogram er Portrætalbum // Radio4
Årets Lydbog
Prisen gives til den lydbog, der i løbet af året har skabt den største interesse, været nytænkende, sat genren bedst i spil, haft flest lyttere, har udmærket sig med sublim indlæsning, har beriget lydbogsmediet med relevant ekstra lydmateriale, har opnået kendskab i den brede befolkning eller bare ganske enkelt været den bedste lydbog.
Om årets vinder sagde juryen:
Årets vinder er dybt ambitiøs og viser en ny vej for lydbogen som medie. Kombinerer på elegant vis den journalistiske beskrivende live reportage med den eftertænksomme analyse
Brugen af arkivklip understøtter fortællingen og dramaet. Lydbogen udnytter lyd, stemmer og dramaturgi og skaber en oplevelse som løfter lydbogen op i et højere niveau end blot vellykket oplæsning.
Det er en lækker fletning af skrift og lydklip i et godt sprog, som passer smukt til lyd. Indlæst med forfatterens eget fine og indlevende præg – og lydbogen er i det hele taget er en flot genreblanding, hvor bogen får nyt liv i sin egen ret.
Årets lydbog går til: Al den vrede – Serena Williams i en hvid verden // Anders Haahr Rasmussen // Gyldendal
Årets spot – Promotion for Program eller reklame
Prisen gives til den promotion, der bedst forstår og formår at kommunikere kort og effektivt på lyd. Som forstår og håndterer brugen af lyd-medier til markedsføring af såvel produkter som programmer. Juryen skal i bedømmelsen lægge vægt på 1) Det kreative udtryk, dvs. i hvor høj grad et formår at skabe positive eller effektfulde følelser hos modtageren 2) Den “taktiske” kvalitet og effekt, der sikrer at det ønskede “call to action” hos modtageren opnås. Eller at den ønskede branding-effekt finder sted.
Juryen gik til opgaven med fokus på at belønne den faglighed, der gør et godt spot, hvad enten det er et kommercielt budskab eller en promotion for program.
Årets spot er underholdende, man får lyst til at høre mere. Det præsenterer sig umiddelbart ganske indforstået, men er blot endnu en måde at skabe nysgerrighed på. Det er finurligt – med et tvist. Meget tydeligt narrativ. Fagligt er det godt lavet. God lyd, godt klippet. DET VIRKER.
Vinderen af Årets Spot – Promotion for Program eller reklame er Nul stjerner // DR2
Årets Vært/Værtspar
Prisen gives til en vært/værtspar, der har markeret sig i årets løb.
Der kan være tale om både etablerede stjerner eller nye, lovende talenter, som med personlighed, nærvær og formidlingsevne har gjort sig særligt positivt bemærket. Der lægges vægt på originalitet og evnen til at udvikle og udvide værtsrollen. Og der kan være tale om såvel journalistiske formater som underholdning, musikformidling og satire.
Årets vært er intet mindre end en formidabel formidler, som fremkalder sine gæster og som er supergod til at dosere sin viden. Som lytter kan man ikke undgå at blive grebet. Værten er vidende, grænsende til det nørdede men taler til lytteren og ikke på lytteren. Man får lyst til at høre mere – også selv om man som udgangspunkt slet ikke interesserer sig for emnet og et enkelt jurymedlem var tæt på at knibe en tåre på jurymødet når der blev talt om værten.
Det er med Liv, død og fodbold, at det hele falder på plads.
Vinder af Årets vært er Anders Hagen // Liv, død og Fodbold // ALLY
Årets Gode samtale
Prisen gives til “den gode samtale” i form af et samtale- eller interview-format, hvor værten eller intervieweren løfter den svære kunst at “fremkalde” sin gæst eller samtalepartner ved at lytte og følge op i en reel medrivende dialog.
Juryen skal i bedømmelsen lægge vægt på at værten/værterne med samtalen som det bærende element formår at skabe et nærværende og interessant rum, og at samtalen taler til lytternes følelser og er drevet af både identifikation, fascination og substans i et formsprog, som taler til sin målgruppe. En samtale, som berører og inddrager lytteren, så vi føler os genkendt som menneske – eller bare overrasket over vores medmennesker.
I årets samtale kommer vi helt tæt på en person i en ekstrem sårbar situation. Vi får et unikt indblik i et menneske og en verden som man ellers aldrig ville komme ind i. Gæsten har med god grund stor mistillid til medierne, men værten får i programmet skabt en tryg ramme, som gør at han åbner sig. Værten er nænsom og interesseret og gæsten åbner sig og fortæller om både kærligheden, minderne og mareridtet.
Årets samtale er: Livet uden Kim Wall // Genstart // DR Nyhedspodcast
Årets Kritiske Interview
Prisen gives til et interview, der demonstrerer god spørgeteknik, fremdrift, journalistisk tæft og strategisk sans. Intervieweren er fair, nærværende og lyttende. Men interviewpersonen må gerne komme på hårdt arbejde gennem interviewerens klare, enkle og udfordrende fokus, hvor klicheer og forberedte “papegøje”-svar ikke er nok. Journalisten demonstrerer godt håndværk, som gør lytterne klogere på det, som er i fokus. Og som både lyttere og kolleger taler om ved kaffeautomaten.
Hvilke tal kan vi stole på? Årets kritiske interview lykkedes med at trænge igennem panseret på en stærk kommunikatør og at sætte en politisk dagsorden, i en tid, hvor tvisten om tal og fakta er yderst relevant.
Værten piller argumenterne fra hinanden på en saglig måde ved at stille simple spørgsmål, give plads og holde fast. Gæsten ender på den måde faktisk med at udstille sig selv. Som lytter føler man sig godt tilpas i værtens selskab, som juryen kaldte for en ‘gudsbenådet interviewer’, der er grundigt, velforberedt og afslappet.
Prisen for årets kritiske interview går til Adina Ren med CEPOS i Det Hvide Hus // Detektor // DR
Årets Nicheprogram
Prisen gives til et format, som i sin helt egen niche giver et passioneret og specialiseret indblik i et særligt emne, fællesskab eller interesse. Årets nicheformat er målrettet, dedikeret og gerne nørdet og har ambitionen om at efterlade sin lytter klogere på sit emne.
Samtidig har formatet også et blik for underholdende formidling og for at finde det fascinerende i det specifikke emne. Formatet arbejder aktivt med sit formsprog og formår gerne at nå et bredere publikum.
Årets nicheprogram bygger bro til mainstreamlyttere og formår at gøre det særlige interessant for alle ved at fokusere på det alment menneskelige. Det er humoristisk og klogt. Fordomsfrit og ubesværet, når programmet med udgangspunkt i noget så nært som en madpakke åbner for personlige, rørende og alvorlige oplevelser og følelser. Vinderen giver et indblik i en anden verden, der dermed åbnes op g nedbryder fordomme. Som lytter med en helt anden baggrund bliver man fanget, underholdt og klogere.
Prisen for årets nicheprogram går til Perkologi // Heartbeats.dk
Årets Pioner
Prisen gives til et audioformat, der har udvist mod og evne til – gerne i samspil med andre medieformater – at lege med og udfordre vores vante opfattelse radiofoniske udtryk.
Som formår at bryde med vanetænkning og tage chancer. Og som lykkes med det! Juryen skal i bedømmelsen lægge vægt på, om det er lykkedes at tiltrække nye lyttere eller ændre på eksisterende lytteres vaner.
Prisen gives til de der tør, de der vil, de der kan og slipper afsted med en lytteoplevelse der er udover de sædvanlige. Noget, som overrasker lytterne positivt og stimulerer deres efterspørgsel.
Her hylder vi dem, der modet til at tænke nyt og som formår at sætte trends i resten af branchen.
Årets Pioner har skabt debat både i medierne og helt sikkert også hjemme omkring middagsbordet. Programmet giver os med sin nysgerrighed en oplevelse udover det sædvanlige. Fordomsfrit og nysgerrigt tages der fat på en snak om tillid og svigt. Kærlighed og begær. Her udfordres vores billede af hvem der er offer og om nogen er onde. De sort hvide fordomme ryddes af bordet og uden den nyfigenhed som ofte præger snakken om sex, dates og kærlighed
Årets pioner er Skyggekvinder // Podimo
Årets Morgenflade
Prisen gives til et unikt morgenradioformat, som er definerende for kanalens identitet, og som bidrager til at fastholde radiomediets styrke som dominerende morgenmedie og lytternes første daglige møde med verden, dagens nyheder og aktuelle begivenheder.
Vinderen af årets morgenflade, står frem ved at have genopfundet morgenradioen. Ved at tage chancer og ‘kaste ting ud i radioen’, der kan ende med et plask på maven eller være genialt. Det er kompromisløs radio, til tider polemisk, og med masser af nerve og overraskelsesmomenter. Det er forfriskende.
Årets morgenflade evner at skabe en stemning, sin egen lyd, en stærk identitet og et kritisk værdisæt, der gennem et klart lytterløfte på imponerende vis har skabt en skare af fans, der bidrager til programmet. Årets morgenflade har med sit set-up for alvor revet sig løs fra den traditionelle tidsbestemte flowradio og skabt nye muligheder for mediet. De udfordrer skabeloner og måder at udkomme på.
Prisen får årets morgenflade går til: En uafhængig morgen // Den Uafhængige
Årets Fiktion
Prisen gives til en fiktiv fortælling, uafhængig af platform eller ophav, der i lyd har skabt stor bevågenhed gennem samspillet mellem skabelsen af indholdet, over præsentationen og produktionskvaliteten til modtagelsen hos lytterne.
En fiktionsfortælling skal være andet og mere end bare en dramatiseret lydbog. Årets fiktive fortælling er en “super de luxe” fortælling, der gennem sit flotte sprog og fine, gamle anekdoter fænger lytteren. Og så er det spitze skuespil.
Juryen var enige om, at årets vinder fortjener stor anerkendelse for at have skabt en yderst velproduceret, historie-formidlende og relevant fortælling – og igen i år åbnet juryens ører for de fantastiske audioguides, der bliver produceret.
Prisen får årets fiktive fortælling går til Øens Ekko // Geopark Lyd
Årets Satire / Comedy
Prisen gives til den radiostation, program, podcast eller univers der formår at sætte en humoristisk og underfundig dagsorden. Dem som tager afsæt i virkeligheden og skaber fællesskab, samhørighed og en opfattelse af os selv som danskere. De der laver det program/indhold vi bare MÅ lytte til hver gang det udkommer fordi, vi er i godt selskab og fordi vi ikke vil gå glip af ugens højdepunkt.
Årets vinder står stærkt i deres egen virkelighed og møder verden med en tydelighed, som man kun kan elske – næsten lige så meget som de selv elsker den. De pirker til lytternes selvforståelse, udstiller vores selvglæde og man bliver hængende – for man må bare høre afsnittet færdig – og næste afsnit med. De har masser på hjertet. Og viser os med udgangspunkt i hverdagsproblemer de store dilemmaer. De tør både være selvforelskede og sårbare og seriøse – og så er de vildt sjove.
Prisen for Årets comedy / satire går til Hav & Kamal // Podimo
Årets Branded Content
Prisen gives til et eksempel på Branded content, når det er bedst, og lykkes med at skabe klar og tydelig værdi for både brand og brugere. Juryen skal i bedømmelsen særligt lægge vægt på 1) At det lydlige indhold og udtryk et kreativt og ambitiøst 2) At brandet formår at aktivere indholdet, hvad enten det foregår ved organisk eller købt trafik 3) At det sandsynliggøres at projektet samlet set har gjort en målbar positiv forskel for brandet og for brugerne.
Kategorien skal hylde et stykke indhold, som har bringe et produkt eller et brand i spil på en måde, som har skabt opmærksomhed hos forbrugerne. Vinderen satte et kendt brand i en ny ramme. Dette er sket ved at placere branded i fortællingens centrum. Man kan sige, at det ikke er ‘the medium is the message’, men ‘the mediator is the message’.
Det lykkedes at aktivere brandet, så det kom på alles læber og i alles ører. Det skabte debat i alle samfundslag – på både sociale medier og klassisk, intellektuelle udgivelser. Ingen er længere i tvivl om, at der er tale om en vare der skal sælges.
For visse dele af juryen er det første gang de har stemt på vinderen – ikke desto mindre er vinderen af Årets Branded Content: Statsministeren Spørger // Munck Studios
–
Mere end 400 indstillede bidrag er blevet lyttet og bedømt. De indstillede kom fra alle dele af audiobranchen og giver et fantastisk indblik i det enorme vækstlag, der trives inden for radio, lyd og podcast i tillæg til de etablerede aktører fra public service og kommerciel radio.
Kategorierne i år er de samme som sidste år, hvor der var premiere på kategorier som Årets Fiktion, Årets Talent, Årets Lydbog og Årets Nicheprogram.
Mangeårigt jurymedlem Ralf Andersson, leder af center for journalistik på SDU, siger om de mange bidrag han har lyttet til:
“Det er fagligt ekstremt inspirerende at lytte på det meget store felt til årets Prix Audio. Der bliver på både radio og podcast lavet fantastisk god journalistik: både inden for interviewgenren og dokumentargenren. Og i år har der været ekstraordinært meget at vælge i mellem. Journalistikken står stærk på lydmedierne”
For filminstruktør og manuskriptforfatter Tea Lindeburg har det været inspirerende at være med i juryen for Prix Audio:
“Lyd er et helt særligt format, som kan noget, film slet ikke kan. Det kan skabe billeder, skubbe til fantasien og der er en intimitet i at lytte, at have stemmer så helt tæt på, som ingen andre medier har. For mig har det været en inspirerende oplevelse at sidde i årets jury, jeg elsker når der bliver eksperimenteret og når lydmediet, som fortælleform bliver taget alvorligt og udfordret.”
Kontakt:
Direktør i Danske Medier og Danske Medier Research Marianne Bugge Zederkof tlf.: 20 76 50 99 email: mbz@danskemedier.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/prix-audio-2022-her-er-arets-vindere?releaseId=13663284
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **