Pressemeddelelse fra Gjensidige Forsikring
Personalemangel og et større antal rejsende end de foregående år gjorde, at mange passagerer denne sommer måtte stå i lange køer og nogle endda vente ekstra lang tid på at få udleveret bagage enten ved rejsemål eller ved hjemkomst til de danske lufthavne. Og den tendens risikerer at fortsætte rundt om i verden i danskernes efterårsferie.
Men en ny undersøgelse viser, at hele seks ud af ti danskere ikke ved, hvem de skal kontakte, hvis deres bagage er forsinket, når de ankommer til deres destination. 20 % tror fejlagtigt, at det er rejseforsikringens ansvar, mens hele 25 % svarer, at de slet ikke ved, hvad de skal gøre.
Resten tror at det enten er bagagehåndteringsselskabet eller lufthavnen, der står med ansvaret. Der er dog kun ét sted man skalhenvende sig, hvis ikke man modtager sin bagage.
“I tilfælde af at ens bagage er forsinket, skal manstraks henvende sig til sit flyselskab på destinationen. Deres handlingsselskab er ansvarlige for at transportere din bagage fra start til slut på din rejse, og igangsætter så en eftersøgning af bagagen. Rejseforsikringen vil selvfølgelig altid være behjælpelig med gode råd og vejledning i situationen, men man får den hurtigste og nemmeste proces, hvis man går direkte til sit flyselskab,” siger Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
Husk din erstatning
Skulle man være så uheldig, at ens bagage ikke er fulgt med på rejsen, står man som forbruger faktisk med muligheden for at søge erstatning hos sit flyselskab, også selvom bagagen ikke ender med at blive erklæret forsvundet.
“Reglerne er sådan, at man som forbruger har ret til at få dækket sine udgifter til det, man kalder erstatningskøb med op til 10.000 kr. Det vilsige, at man kan fådækket omkostninger for ting, man har været nødt til at købe, fordi de befinder sig i den forsinkede, eller i værste tilfælde forsvundne, bagage,” siger Louise Hertzum Andersen.
Er din bagage forsinket med 21 dage betragtes bagagen som værende forsvundet, og flyselskabet skal dermed betale udgifterne til erstatning for de ting, du har mistet. Dog kan det samlede beløb for erstatning ikke overstige de 10.000 kroner, og har du mistet genstande af højere værdi, yder rejseforsikringen typisk dækning der kan supplere flyselskabernes begrænsede kompensation.
Et godt råd er derfor også altid at pakke de mest nødvendige ting i sin håndbagage, så man ikke står uden fx bleer, vigtig medicin eller betydningsfulde værdigenstande, hvis man skulle være uheldig at ens bagage bliver forsinket eller forsvinder.
Kontakt:
Andreas Mortensen tlf.: 27 52 46 44 email: am@gjensidige.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danskerne-er-i-tvivl-hvad-gor-jeg-nar-min-bagage-er-forsinket?releaseId=13662608
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **