PRM / Klima skiller banker i ny måling

    Pressemeddelelse fra Merkur Andelskasse

    Der er kø ved indgangen til den grønne dagsordens inderkreds for tiden, for mange virksomheder kæmper for at få en synlig plads i cirklen af klimaaktører. Dels fordi det helt åbenlyst er nødvendigt at handle, men i høj grad også fordi klimaindsats er blevet et konkurrenceparameter, i takt med at stadigt flere forbrugere er bekymrede for klimaforandringerne.

    Selvom grønne budskaber fylder meget i reklamer, medier og debatter, er der stor forskel på, i hvor høj grad virksomhedernes grønne budskaber opleves som troværdige. Det viser en ny måling fra analyseinstituttet Voxmeter, der rangerer landets virksomheder, deriblandt banker, efter troværdigheden af deres grønne budskaber – det såkaldte Greencheck.

    Merkur mest troværdig
    Merkur Andelskasse, et pengeinstitut, der er baseret på bæredygtighed, topper listen som den mest troværdige klimaaktør blandt samtlige banker i undersøgelsen. Flere end halvdelen af de adspurgte, 50,5 pct., mener, at Merkurs grønne budskaber er troværdige.

    Det glæder Merkurs administrerende direktør:

    Det er virkelig vigtigt for os at få den anerkendelse for det, vi gør, og jeg er både meget, meget glad og ekstremt stolt af det skulderklap, siger Charlotte Skovgaard.

    Der er også god grund til at være tilfreds, for Merkur skiller sig virkelig ud på listen, hvor der er langt ned til nr. 2, der scorer 23,9 pct, og hvor den lavest rangerende bank bliver vurderet troværdig på de grønne budskaber af bare 3,6 pct. af de adspurgte.

    Klimaet er vigtigt for stadigt flere
    Ifølge Voxmeter, der har gennemført undersøgelsen, er klimaet blevet et emne, der fylder mere og mere i danskernes bevidsthed. I dag mener hele 89 pct. af befolkningen, at virksomhederne bør tage aktiv del i klimaindsatsen, hvilket er en stigning på hele 8 procentpoint siden sidste år.

    Klimaet er et område, der virkelig bekymrer folk, og det er så vigtig en faktor, at forbrugerne i stigende grad aktivt tilvælger virksomheder på baggrund af deres klimaindsats, konkluderer Christian Stjer, adm. dir. i Voxmeter.

    I målingen er 6.500 danskere blevet spurgt til virksomheders grønne image, og her rangerer Merkur som nr. 16 over virksomheders klimascore, på tværs af alle 500 virksomheder fra 34 brancher i analysen, kun overgået af primært NGO’er og grønne produktionsvirksomheder.

    Det har sin forklaring, at Merkurs grønne image er så stærkt, mener Charlotte Skovgaard. For det bunder i en reel grøn indsats og er ikke bare ord:

    Vi oplever at blive kontaktet af virkeligt mange nye kunder, der positivt kvitterer for, at de klimavenlige produkter vi tilbyder, ikke bare er et enkelt produkt eller to som vi har til at pynte på hylderne ved siden af en masse ikke-klimavenlige produkter. Vores klimaarbejde er en integreret del af hele vores forretningsmodel, vores DNA. Det oplever vi, at stadig flere bankkunder synes er vigtigt, siger den grønne bankdirektør.

    Hun håber dog, at Merkur fremover får kamp til stregen i målingen:

    Jeg ser gerne, at flere stepper op på klimaindsatsen. Vi pengeinstitutter spiller en stor og vigtig rolle i den grønne omstilling, for penge skaber udvikling, så gennem vores investeringer og udlån skal vi banker flytte pengene hen, hvor de arbejder for klimaet – og fjerne dem fra det, der gør skade, som f.eks. den fossile industri. Det er vores speciale i Merkur, og den fine anerkendelse, vi får i målingen, viser med al tydelighed, at det forstår folk godt, siger Charlotte Skovgaard.

    Pressekontakt: Kommunikations- og Pressechef Mette Offenberg, direkte tlf: 28601706, meo@merkur.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/klima-skiller-banker-i-ny-maling?releaseId=13662376

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **