Pressemeddelelse fra OK
Mange bilister overvejer hvert år, om det er vinter- eller helårsdækket, der skal hjælpe dem igennem de kolde måneder. Vinterdækket er den sikreste løsning, men helårsdækket giver andre fordele. Derfor er valget ikke nødvendigvis så ligetil, og den rigtige løsning afhænger i høj grad af vejrsituationen og hvornår og hvor ofte, du kører.
Traditionelt har langt hovedparten af de danske bilejere sat vinterdæk på bilen, når klokken indstilles til vintertid, og omvendt monteret sommerdæk, når det er sommertid. Men hvis vinteren bliver mild med få frostvejrsdage og dermed begrænsede udfordringer med sne- og isglatte veje, kan helårsdækket måske være et godt alternativ?
Vi har spurgt en ekspert til råds. Jesper Sørensen er ingeniør og teknisk chef hos dækproducenten Bridgestone.
“Så længe vejen er tør eller våd, så er helårsdækket ganske tæt på vinterdækket, når det kommer til sikkerhed. Men når friktion er nedsat (rim, slud, sne, is, red.), så er der ret stor forskel,” siger Jesper Sørensen og uddyber:
“En del danskere vil fint kunne nøjes med helårsdæk – det vil typisk være bilister med et mindre kørselsbehov. Det mest afgørende er, om man er i stand til helt at undlade kørsel på dage, hvor der er glat eller risiko for glatte veje. Skal man afsted hver dag og på faste tidspunkter, så er vinter-/sommerdæk klart den mest sikre løsning. Husk på, at de mest udfordrende tidspunkter på døgnet oftest er morgen og aften, hvor der sker temperaturskifte fra plus til minus og omvendt,” siger Jesper Sørensen.
“Derfor anbefaler vi fortsat vinterdæk til alle med et regelmæssigt kørselsbehov; det er i dagens yderpunkter, vi oplever nedsat friktion, og det kræver kun en kort strækning med rimfrost for at uheld kan ske,” lyder det fra Bridgestones tekniske chef.
Besparelser ved helårsdækket
Vælger du at sætte helårsdæk på bilen, så giver det især besparelser til dækskifte og opbevaring. Det koster mellem 1.500 og 2.000 kroner om året for dækskifter og opbevaring samt kalibrering af dæktrykmålere.
“Der er fordele og ulemper ved at bruge helårsdæk frem for vinter- og sommerdæk. Det er især billigere og mere bekvemmeligt at bruge de samme dæk året rundt, men det ændrer ikke ved, at bilens evne til at bremse bliver forringet ved brug af helårsdæk,” siger Rasmus Boserup, kommunikationschef hos Energiselskabet OK, der er landets største tankstationskæde.
Stor forskel på bremselængden
Den tyske bilistorganisation ADAC har tidligere testet forskellen i bremselængde på henholdsvis helårsdæk og vinterdæk på isglat vej samt helårsdæk og sommerdæk på tør vej ved motorvejshastighed. Ved begge tests var helårsdækkets bremselængde over 20 procent længere end sæsondækkene.
“Kører man på helårsdæk, anbefaler vi, at man – så vidt det er muligt – lader bilen stå, når der er risiko for glatte veje og i stedet venter med at sætte sig i bilen, indtil vejene er blevet ryddet eller saltet. Så undgår man de mest udfordrende vejforhold. Desuden skal man være opmærksom på, at med helårsdæk får man ikke automatisk det halvårlige dæktjek og dæktrykskontrol, som bilister får i forbindelse med ombytning af sommer-/vinterhjul. I stedet skal man selv sørge for, at en sådan kontrol gennemføres,” lyder det fra Jesper Sørensen.
Fakta om de tre dæktyper
- Sommerdækket er karakteriseret ved et mønster med større blokke, som giver store gummiarealer, der giver friktion med vejbanen. De har også brede, åbne riller, der effektivt bortleder store mængder af regnvand. Sommerdækket giver god stabilitet – også ved høje hastigheder og høje temperaturer. Sommerdækkets gummiblanding bliver derimod relativ hård ved lave temperaturer, hvilket giver nedsat friktion.
- Vinterdæk fungerer godt på kolde og våde veje, men især på sne og is mærker man vinterdækkets styrker. Vinterdækket bruger dels sin særlige gummiblanding og slidbanemønster til at give vejgreb, når det er koldt, vådt og friktion generelt er nedsat – f.eks. også på efterårsveje med nedfaldne blade. Hemmeligheden er en gummiblanding, der bevarer sin fleksibilitet, når temperaturerne falder til ned omkring og under frysepunktet. Samtidig er slidbanemønsteret designet med mange mindre mønsterblokke, der igen er udformet med lameller, som tilsammen giver mange kanter, der kan bide sig ned i det fedtede og kolde underlag.
- Helårsdækket er et kompromis mellem de to sæsondæk. Det bruger elementer fra både sommer og vinterdæk og fungerer da også ganske udmærket både sommer og vinter. Men især om vinteren vil man opleve, at forskellen er betydelig. På kolde vinterveje med lav friktion vil vinterdækket give markant mere vejgreb. Det er et fornuftigt valg for bilisten, der kan undlade at køre, når det er glat, eller der er risiko for glatte veje (rim, slud, sne, is).
Kilde: Bridgestone og OK
Kontakt:
Kommunikationskonsulent Kristoffer Weibel email: krwe@ok.dk
Kommunikationschef Rasmus Boserup tlf.: 2213 8601 email: rabo@ok.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ekspert-sadan-vaelger-du-mellem-helars–og-vinterdaek?releaseId=13662287
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **