PRM / København og Aalborg er først på ny fælles infrastruktur inden for telemedicin

    Pressemeddelelse fra Københavns kommune Sundheds- og Omsorgsforvaltningen

    Københavns Kommune og Aalborg Kommune er i luften med en ny digital løsning til indsamling og udveksling af patientrapporterede oplysninger: Kommunal PRO. Løsningen er blevet til i et stærkt samarbejde mellem de fem landsdele i Danmark.

    I løbet af efteråret bliver yderligere seks andre kommuner koblet på, og fra marts 2023 skal løsningen udbredes til alle de øvrige kommuner i landet.

    Kommunal PRO er den første telemedicinske løsning på den fælles offentlige infrastruktur. Området for telemedicin er en af de strategisk vigtige indsatser på området for sundheds it, og den telemedicinske infrastruktur skal derfor også i fremtiden fungere som motorvej for flere telemedicinske systemer.

    “Med den nye løsning er det blevet nemmere at udveksle sundhedsoplysninger på tværs af sundhedssektoren, og vi styrker samtidig inddragelsen af borgerne. Det har været spændende at være med i både udviklingen af løsningen men også at være de første til at afprøve Kommunal PRO i drift”, siger Rikke Saltoft, digitaliseringschef i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune.

    I Københavns Kommune afprøver man i første omgang løsningen med borgere med diabetes og inden for hjerterehabilitering, men den skal senere udbredes til bl.a., kræftområdet og den palliative enhed i Københavns Kommune.

    I Aalborg Kommune skal den nye løsning i første omgang bruges til at understøtte det eksisterende arbejde med patientrapporterede oplysninger (PRO) på Rehabiliteringscenter Aalborg. Hidtil har PRO-arbejdet været analogt, men med Kommunal PRO bliver det nu digitalt.

    “I Aalborg Kommune har vi været med i udviklingen af telemedicinske løsninger helt fra den spæde start sammen med Region Nordjylland og borgerne i de nordjyske kommuner. Det er den rigtige udvikling for borgerne, som får bedre mulighed for at bidrage med egne oplysninger og vurderinger af deres tilstand. Det øger livskvaliteten og skaber bedre indsigt i eget forløb”, siger Niels Rygaard, formand for styregruppen for Kommunal PRO og chef for it og digitalisering i Senior og Omsorg i Aalborg Kommune.

    Understøtter borgerinddragelse og samarbejde på tværs

    Det nye fælleskommunale it-system er et samarbejds- og dialogværktøj, der understøtter arbejdet med patientrapporterede oplysninger i kommunerne. Og
    det styrker samarbejde og vidensdeling på tværs af kommuner og sektorer.

    Med den fælles løsning får kommunerne mulighed for at dele skabeloner til spørgeskemaer, og på sigt bliver det muligt at dele data på tværs af sundhedssektoren (kommune og hospital). I sidste ende er det med til at højne kvaliteten og styrker sammenhængen i borger-/patientforløbet.

    Samtidig styrker Kommunal PRO inddragelsen af borgerne i eget forløb. Ved at udfylde det digitale spørgeskema får borgeren bedre mulighed for at forberede sig på samtalen med kommunen. Den fagprofessionelle får samtidig et bedre indblik i borgerens situation og kan i samarbejde med borgeren sammensætte det rette forløb.

    Pressekontakt

    Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning, pressetelefonen: 2382 8082.

    Niels Rygaard, formand for styregruppen for Kommunal PRO og chef for it og digitalisering i Senior og Omsorg, Aalborg Kommune, mobil 2520 5446, e-mail rygaard@aalborg.dk

    Anna K. Mollerup, kommunikationskonsulent, Senior og Omsorg, Aalborg Kommune, mobil 2520 5401, e-mail mollerup@aalborg.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kobenhavn-og-aalborg-er-forst-pa-ny-faelles-infrastruktur-inden-for-telemedicin?releaseId=13661993

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **