PRM / MSC indfører strengere krav for certificeret tunfiskeri

    Pressemeddelelse fra MSC – Marine Stewardship Council

    Nye data offentliggjort i dag af Marine Stewardship Council (MSC) viser fortsat vækst i tunfangst og tunprodukter certificeret til MSCs globale standarder for bæredygtigt fiskeri.

    MSC-certificerede fiskerier står nu for fangsten af mere end 2 millioner tons tun om året, hvilket er næsten halvdelen (47%) af den globale vilde kommercielle tunhøst. Som følge heraf overstiger antallet af brands, der sælger tun med MSC-mærket, nu 430, hvilket er en stigning fra 126 i 2015, efterhånden som virksomheder begynder at gøre alvor af løfter om kun at købe certificeret bæredygtig tun*.

    Stigende bæredygtigt momentum driver forbedringer i tunfiskeriet

    Dataene, der er inkluderet i en opdatering af MSC’s håndbog om bæredygtig tun, viser det voksende momentum i certificering og salg af bæredygtig tun. Detailhandlens, mærkevarernes og fiskeriets forpligtelser til bæredygtig tun kombineret med stigende forbrugerefterspørgsel og fremskridt inden for de teknologier, der muliggør bæredygtigt fiskeri, er nu begyndt at levere håndgribelige fordele. I de sidste tre år frem til marts 2022 lykkedes det MSC-certificerede tunfiskerier at forbedre sig ift. 38 certificeringsbetingelser, hvilket bidrog til at beskytte havene og fiskebestandene yderligere.

    Fortsatte udfordringer adresseres i ny, strengere fiskeristandard

    Der er dog stadig udfordringer med hensyn til at sikre tunfiskeriets bæredygtighed på lang sigt. En ny briefing,
    MSC Fisheries Standard version 3.0: Considerations for Tuna Fisheries
    , der også blev offentliggjort i dag, skitserer, hvordan forbedringer af kravene til MSC-certificering vil påvirke tunfiskeriet fremover.

    Blandt de forbedringer, der er af særlig relevans for tunfiskeriet, findes strengere krav angående fisketiltrækningsanordninger (FAD’er), fiskeri af hajfinner, truede og beskyttede arter (ETP) samt effektiv overvågning, kontrol og overvågning.

    Den reviderede standard, der lanceres i slutningen af oktober, fastsætter også nye krav til fangststrategier for fiskeri, der forvaltes af regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO’er), herunder notfiskeri og langlinefiskeri med tun.

    “I Danmark ser vi en stor stigning i salget af MSC-certificeret tun i butikkerne. Fra 2020 til marts 2022 er salget af MSC-mærket tun fordoblet. Flere og flere vælger bæredygtigt, og dagligvarehandlen tager også et større ansvar for at sikre et stabilt og bæredygtigt sortiment i butikkerne,” siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.

    # SLUT #

    Bemærkninger til redaktører:

    1. * Detailhandlere og varemærker, der er medvirkende til at drive væksten i SALGET af MSC-certificeret tun, omfatter Lidl i Tyskland, Walmart i USA, Bolton Group i Europa, Princes i Holland, Tesco i Storbritannien og American Tuna i USA. I Danmark er det især REMA 1000.
    2. Briefinger og andre oplysninger om MSC-certificeret tun kan downloades på msc.org/tuna (på engelsk).
    3. Dr. Rohan Currey præsenterer konsekvenserne af den nye MSC-fiskeristandard for tunfiskeriet på World Tuna Trade Conference & Exhibition den 12. oktober. En optagelse af hans præsentation vil være tilgængelig om kort tid på msc.org. For at modtage link til den direkte i din indbakke kan du tilmelde dig MSC’s nyhedsbrev om tun (nederst på siden).

    Kontakt:

    Presse, Kommunikations og Marketing Manager, Danmark Alexander Worziger tlf.: +45 53694007 email: alexander.worziger@msc.org

    Kommunikationschef, Baltic Sea Region & Scandinavia Kim Rydeheim tlf.: +46 703978847 email: kim.rydeheim@msc.org

    Programdirektør, Skandinavien og Østersøregionen Linnea Engström tlf.: +46 707 333 806 email: linnea.engstrom@msc.org

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/msc-indforer-strengere-krav-for-certificeret-tunfiskeri?releaseId=13661997

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **