Pressemeddelelse fra BASF A/S
Både forbruget og vægten er i bund på den nye konceptbil oli. Bilen bruger 1 kWh per kilometer, hvilket er halvdelen af gennemsnittet for elbiler i dag, og den vejer lige under et ton. Men på trods af sin lille størrelse, er der ikke gået på kompromis med rækkevidden. Bilen har et 40 kWh batteri, der giver en rækkevidde på 40 kilometer. Derudover kan bilen lagre elektricitet fra solpaneler, som gør den i stand til at levere op til 3,6 kWh til diverse apparater, man vil tilslutte bilen.
For at sikre så lav en vægt og så lavt et forbrug er flere dele, man normalt ser i nyere biler, skåret fra. Det er eksempelvis navigationssystem og højtalere, da de fleste alligevel har en telefon og mobile højtalere til rådighed. Desuden er der sparet hele 7 kilo lydisolering væk i hver dør.
Flere elementer i bilen er identiske – det gælder eksempelvis for fører- og passagerdøre. Det er et tiltag, der bidrager til at gøre produktionen mindre kompleks, hvilket sikrer besparelser. Også når bilen har udtjent sin værnepligt, er der fokus på det videre liv. Flere komponenter i bilen er nemlig skabt af det samme materiale, og det gør genanvendelsen lettere. I dag er mekanisk genanvendelse udfordrende, da mange materialer er blandet, og derfor vil nogen gå til spilde i genanvendelsesprocessen.
Om det nye koncept fortæller Alex Horisberger, der er Senior Specialist Design Consultant hos BASF:
“Ved første blik er bæredygtigheden måske ikke tydelig, men det er fordi vi har taget en helt ny tilgang. Vi har taget bæredygtighed til et punkt, hvor vi har elimineret og reduceret voldsomt. Vi har udeladt dele, som vi alligevel ejer og kan medbringe i bilen, så de ikke skal produceres to gange. Vores livsstil er kompleks nok i forvejen. Ved at reducere på kompleksiteten, kan vi vinde på livskvaliteten.”
Nøgletal:
- Forbrug på 1 kWh pr. kilometer
- Vejer mindre end et ton
- 40 kWh-batteri, der giver den en rækkevidde på 40 km
- Sæderne indeholder genbrugsmaterialer og 80 % færre dele end normalt
- Der er sparet 7 kilo lydisolering i hver dør
- Tophastighed på 110 km/t. Den lavere hastighed, gør bilen mere økonomisk.
Læse den officielle pressemeddelelse om oli
Læs mere om konceptet
Kontakt:
Head of Public Affairs & Communication Nordic/Baltic Hanna Løyche tlf.: +4524776840 email: hanna.loyche@basf.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/fremtidens-elbil-vejer-under-et-ton-og-halverer-elforbruget?releaseId=13661209
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **