PRM / “En akademiker? Det lyder dyrt”

    Pressemeddelelse fra Akademikernes A-kasse

    “Jeg sad midt i specialeskrivningen, da der dukkede en mail op fra universitetet fra et initiativ, der koblede nyuddannede akademikere sammen med mulige jobs i erhvervslivet”, fortæller Henrik Flensborg, cand.mag. i filosofi fra Aarhus Universitet.

    Han fortsætter:

    “Det allerførste job på listen havde overskriften: “Kan du lide øl?”. Og så fik jeg jo ild i øjnene. Det job skulle jeg faktisk bare have. Så jeg skrev den mest motiverede ansøgning, jeg har skrevet i mit liv”.

    Henrik Flensborg er nemlig, ifølge eget udsagn, “ekstranørdet”, når det kommer til øl.

    “Ja, jeg faldt i hullet med specialøl, mens jeg studerede. Og lige siden har jeg rejst en del i udlandet, blandt andet i Tyskland og Belgien, alene for at smage på helt særlige øl. Og så har jeg nok også generet mine medstuderende en smule med de der øl, som jeg hele tiden ville fortælle om”, joker han.

    Vant til at formidle sværere stof

    Stillingen, som Henrik Flensborg faldt over i 2020, var som kommunikationsmedarbejder, delt mellem to virksomheder. Den ene halvdel af tiden i et mindre møbelsnedkerfirma og den anden halvdel hos Klosterbryggeriet i Skanderborg.

    “Jeg har jo læst filosofi og ikke kommunikation. Så jeg nåede da at tænke: “Kan jeg det?”. Men det lagde jeg fra mig, for passionen måtte bære. Som akademiker er jeg vant til at formidle svært stof, at sætte mig hurtigt ind i noget nyt og at skrive en masse.

    Den styrkende digitalisering

    I dag arbejder Henrik Flensborg deltid hos det familieejede øl- og mostbryggeri. I begyndelsen var Klosterbryggeriet et rent fritidsprojekt for Signe Palm og hendes forældre. Hun og forældrene ejer 50% hver af bryggeriet. Men passionen for godt øl og for at drive mikrobryggeri blev undervejs til en fuldtidsbeskæftigelse.

    Før i tiden var det Signe Palm selv og hendes far, Povl Erik Palm, der tog rundt og “sparkede døre ind” hos mulige kunder. Siden ansatte virksomheden fire kørende sælgere. Men i dag er der minimalt behov for de fysiske kundebesøg. Ansættelsen af Henrik Flensborg har nemlig betydet, at bryggeriet har været igennem en gennemgribende digitalisering, så kunderne nu i stedet kan købe de særlige drikkevarer på nettet. Og det var faktisk et nyt digitalt nyhedsbrev samt kontinuerlige opslag SoMe, som Signe Palm og Henrik Flensborg nåede at få i gang, der var med til at holde omsætningen under corona-nedlukningen.

    En akademiker lyder dyrt

    Men inden da skulle Signe Palms forældre lige købe ind på ideen med overhovedet at ansætte en akademiker. Også selv om ansættelsen begyndte med tre måneders prøvetid for begge parters vedkommende.

    “Der var en helt naturlig tvivl hos dem, da jeg præsenterede dem for ideen første gang. “Ah, det lyder dyrt”, var reaktionen”, siger Signe Palm.

    “Mine forældre har været vant til at få en ud fra handelshøjskolen, som skulle sætte en masse i gang, men som ikke kunne bruge sine hænder og sætte sig ind i, hvad det kræver. Fordommen om akademikere er måske også, at de har hovedet oppe i skyen, men Henrik har begge ben plantet godt på jorden og er gået ind i os med både gummistøvler og træsko på. Og så skal man ikke tage fejl: Han havde ikke været der endnu, hvis det ikke havde kunnet betale sig. Vi er jo jyder, med rødder fra den fynske muld”, griner Signe Palm.

    Kan du lave et nyhedsbrev fra i morgen?

    Det, der enkeltstående har skabt mest tydelig kvalitet i virksomheden med Henrik Flensborgs ansættelse, er netop bryghusets digitale nyhedsbrev, som hver uge bliver sendt ud til mere end 800 modtagere blandt specialbutikker, restauranter og barer.

    “Da vi skulle i gang med det, kunne jeg godt mærke, at jeg var helt grøn”, siger Henrik Flensborg. “Signe spurgte mig, om jeg kunne lave et nyhedsbrev. Og ja, det kunne jeg nok godt. Fra i morgen, spurgte hun så. Og ja, det kunne jeg nok også godt.

    Henrik Flensborg og Signe Palm nåede lige at få nyhedsbrevet sat i gang, før den anden store corona-nedlukning, hvor fysiske besøg blev sat helt på pause. Fra da af blev nyhedsbrevet den primære måde at kommunikere med kunderne på, og det har givet bryggeriet en helt ny form for agilitet.

    “Nu hvor vi ser tilbage, ser det logisk ud, men da vi sad i det, var det jo kun på en fornemmelse af, at det var den vej, vi skulle”, husker Henrik Flensborg tilbage.

    “For så lille en virksomhed har det været en kæmpe forandring for bundlinjen, at vi er kommet gennem corona. Det var virkelig vores marked, der blev ramt. Og en del af det skyldtes, at vi var klar”, siger Henrik Flensborg.

    Indstillet til Akademikerprisen

    Den inspirerende historie om, hvordan en øl-elskende filosof var med til at redde omsætningen under corona er en af mange gode historier om, hvad der sker, når små og mellemstore virksomheder springer ud i at ansætte højtuddannede.

    Klosterbryggeriet er derfor nomineret til Akademikerprisen 2022 for sit gode eksempel på, hvordan en højtuddannets kompetencer og mindset kan være med til at skabe udvikling og fremdrift i en mindre eller mellemstor virksomhed.

    Det er Akademikernes A-kasse, der står bag Akademikerprisen, som uddeles en gang årligt, næste gang den 22. november 2022. Prisen er stiftet for at hylde små og mellemstore virksomheder, som har skabt resultater med ansættelsen af akademikere.

    En uvurderlig sparringspartner

    Udover den åbenlyse værdi, samarbejdet med Henrik Flensborg har haft, fremhæver Signe Palm også den fælles kærlighed til øl. Bryggeriet er et hjertebarn, og det var vigtigt for Signe Palm og familien, at Henrik Flensborg forstod og delte passionen.

    På spørgsmålet om, hvad hun vil sige til andre små og mellemstore virksomheder, der overvejer at ansætte akademikere, siger Signe Palm:

    “Der skal selvfølgelig først og fremmest være kemi”.

    Hun fortsætter:

    “Men det, at de fra uddannelsen har med i bagagen, at det er naturligt at fordybe sig, en grundighed i arbejdet, betyder også meget. Min oplevelse er, at akademikere er hurtige til at sætte sig ind i nye opgaver og funktioner. De finder den information, der skal til, for at kunne løse opgaven. Henrik er en uvurderlig sparringspartner for mig. Før var jeg alene med den digitale del, der har jeg nu en at sparre med, som også er lidt yngre, har en anden læring og tilgang til øllet, og som byder ind med andre perspektiver”.

    Jobbet i bryghuset har vist sig at være et drømmejob for filosoffen. Både fordi der konstant er en udvikling i gang, og fordi hele omdrejningspunktet er Henrik Flensborgs store passion: Det gode øl.


    Klosterbryggeriet

    Stiftet i 2008

    Brygger specialøl, cider og saft og importerer italiensk sodavand.

    Antal ansatte: 11

    Kontakt:

    Pressekontakt Akademikerprisen Cathrine Elle tlf.: 23869970 email: cel@aka.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/en-akademiker-det-lyder-dyrt?releaseId=13660717

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **