Pressemeddelelse fra Ingeniørforeningen, IDA
Med fokus på en række centrale samfundsudfordringer går Ingeniørforeningen, IDA nu ud med et budskab om, at den kommende valgkamp bør basere sig på alt andet end urealistisk overbudspolitik og store løfter og i stedet fokusere på, hvordan vores velfærdssamfund bliver stærkere og klogere.
Formand for Ingeniørforeningen, IDA, Laura Klitgaard, mener, at Danmark og resten af verden står med så store udfordringer, at det er vigtigere end nogensinde før, at fornuften kommer i højsædet.
“Der er en generel mangel på arbejdskraft, ikke mindst, når det drejer sig om ingeniører, it-professionelle og naturvidenskabelige kandidater. Alligevel lukker vi os om os selv og begrænser antallet af internationale studerende på disse felter. Det er et godt eksempel på en unuanceret beslutning taget med afsæt i et excel-ark over SU-udgifter. Her er vi nødt til at tænke anderledes og i stedet arbejde på at tiltrække og fastholde flere internationale studerende. Ellers sidder vi om få år tilbage med et kortspil uden esser og billedkort,” siger hun.
IDAs formand peger på, at også bliver det svært – hvis ikke umuligt – at gennemføre store forandringer af samfundet, hvis ikke vi har den fornødne arbejdskraft. Hun understreger, at den seneste begrænsning af optaget på vitale uddannelser i de større danske byer, samt udflytning af uddannelser heller ikke virker synderligt nuanceret.
“Både den grønne omstilling og digitaliseringen af Danmark, kræver en oplyst 360 graders tilgang, hvis vi skal gøre det ordentligt og sikre at vi har alle med ombord. Det kræver investeringer i både uddannelse og forskning.” siger Laura Klitgaard.
Skuespiller Rasmus Botoft, der fronter IDAs kampagne bakker helt op om indholdet og har ikke haft betænkninger omkring at stille op.
“Kampagnen er ikke et spørgsmål om at pege på det ene eller andet parti. Formålet er at sætte fokus på nødvendigheden af fakta og viden, og forhåbentlig samtidig bidrage til, at vi får en mere nuanceret valgkamp. Det vil jeg meget gerne medvirke til. Det er vigtige temaer, der tages op i kampagnen, og de fortjener at komme frem i lyset,” siger han.
Kontakt:
Ulrik Frandsen 23 65 09 69
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/valget-er-ikke-sort-og-hvidt?releaseId=13660497
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **