PRM / Danske Medier: Fortsat høj tillid til danske nyhedsmedier er gode nyheder i en tid med alvorlige udfordringer

    Pressemeddelelse fra Danske Medier

    Siden 2012 har RUC med Danskernes Brug af Nyhedsmedier hvert år gjort os klogere på danskernes medievaner og nyhedsbrug.

    I år lanceres undersøgelsen sammen med Danske Medier, og spørger man adm. direktør Mads Brandstrup, giver særligt én nyhed grund til optimisme:

    “I 2021 var den generelle tillid til danske nyhedsmedier 59 procent, som var det højeste i fem år. I år ligger det tal på 58 procent, og det er værd at fremhæve som rigtig positivt. Selvom Covid-19 ikke længere er en samfundskritisk sygdom som i 2021, så er 2022 mildest talt ikke et år med færre problemer,” siger direktøren og uddyber:

    “Vi har en energikrise, krigen i Ukraine og omfattende klimaforandringer. Det er opløftende, at danskerne på trods af disse omstændigheder, har så høj tillid til frie og publicistiske nyhedsmedier. En høj tillid til medier afspejler også en tillid til demokratiske institutioner, og det er afgørende for at løse de udfordringer, vi står i som samfund. Samtidig gør den digitale udvikling, at mis- og desinformation florerer langt mere og hurtigere end tidligere på grund af sociale medier. Derfor er det vigtigt, at danskerne fortsat har høj tillid til, at redaktionelle medier bringer troværdige nyheder. Alt sammen viser os, at medierne er en afgørende del af vores demokratiske infrastruktur, som er en stor del af danskernes hverdag.”

    Flere sociale medieplatforme bruges til nyheder og podcast er de unges medie

    Rapporten sætter også lys på andre fund om danskernes brug af medier. Her peger Mads Brandstrup på sociale medier samt unges medievaner og deres holdning til journalistik.

    “Hvor Facebook tidligere var det mest dominerende sociale medie i forhold til nyheder, ser vi i år et mere differentieret billede, hvor danskerne får nyheder fra flere forskellige sociale medieplatforme. Her får de unge mellem 18-24 år i højere grad nyheder via sociale medier end danskere i andre aldersgrupper, der i højere grad går direkte til et nyhedsmedie. Samtidig er podcast et medie i vækst. Her adskiller de unge sig også fra andre, da seks ud af ti unge lytter til podcasts månedligt,” siger den adm. direktør.

    En stor del af unge mellem 18-34 år ønsker mere klimaaktivistisk nyhedsjournalistik

    Et nyt perspektiv i undersøgelsen er danskernes holdning til mediernes neutralitet i forbindelse med klimaforandringer. Her er unge mere tilbøjelige til at give køb på det journalistiske ideal om upartiskhed. 40 procent af de unge mener, at nyhedsmedierne skal tage klart stilling til fordel for klimahandling. Kun 20 procent af danskere over 35 år er enige i dette.

    Mads Brandstrup ser nogle interessante tendenser i tallene:

    “Det er påfaldende, at så mange unge mellem 18-34 år ønsker, at medierne tager mere aktivt stilling til klimaspørgsmålet. Det fortæller os, at de virkelig bekymrer sig om klimaet, og de ønsker et højere niveau af klimaaktivisme fra mediernes side. På den måde adskiller de sig igen fra de ældre målgrupper. De ældre generationer mener i højere grad, at medierne bør reflektere forskellige synspunkter og holde sig fra en mere aktivistisk nyhedsjournalistik.”

    Betalingsvillighed og undgåelse af nyheder

    Et andet centralt tema er betalingsvillighed. Her er der ifølge forsker og medforfatter på rapporten Kim Schrøder, endnu en grund til at kigge nærmere på de unge.

    “Mens danskernes villighed til at betale for nyheder på nettet er på 19 procent, som ikke er overvældende stor, er det opmuntrende, at unge er blandt de mest betalingsvillige. Aldersgrupperne 18-24 og 25-34 udviser større vilje til at tegne mere end ét nyhedsabonnement og er mere indstillet på at oprette en profil til gengæld for adgang til indhold,” understreger Kim Schrøder.

    Samtidig påpeger Kim Schrøder, at mediebranchen bør kigge mere alvorligt på særligt et emne: “Selv om danskerne fortsat er blandt de mest loyale over for nyhedsmedierne, er der en stigende tendens til at fravælge nyheder, og det bør på få branchens alarmklokker til at ringe. De hyppigste grunde til at undgå nyheder er, at der er for mange nyheder om politik og coronasituationen, at de kan have en negativ indvirkning på humøret, og at man bliver udmattet af mængden af nyheder.”

    Hent rapporten her: Danskernes brug af nyhedsmedier 2022 (RUC)

    Kontakt:

    Adm. direktør i Danske Medier Mads Brandstrup tlf.: 92 82 32 84 email: mab@danskemedier.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danske-medier-fortsat-hoj-tillid-til-danske-nyhedsmedier-er-gode-nyheder-i-en-tid-med-alvorlige-udfordringer?releaseId=13659912

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **