PRM / Dyreværnsorganisation udsender kritisk guide til Åbent Landbrug

    Pressemeddelelse fra Anima

    Søndag d. 18. september åbner danske mælkeproducenter stalddørene for alle, der gerne vil have et indblik i mælkeproduktionen. Men ifølge Anima er der en lang række grundlæggende problemer med dyrevelfærden i mælkeproduktionen, som folk næppe bliver præsenteret for ved at tage til Åbent Landbrug:

    “Nyfødte kalve bliver fjernet fra deres mor. Spædkalve sendes på lange dyretransporter ud af landet. Yverbetændelse og halthed er udbredte sygdomme i produktionen af mælk. Tusindvis af gravide køer sendes til slagtning. Men det fylder sjovt nok ikke så meget i fortællingen til Åbent Landbrug”, lyder det fra Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.

    Derfor udfordrer Anima nu fortællingen om Åbent Landbrug med et initiativ, der skal oplyse om det, organisationen betegner som “mælkeindustriens skyggesider”. Anima har offentliggjort en guide med kritiske spørgsmål, som blandt andet deles via en helsidesannonce i Avisen Danmark.

    12 timer med mor
    Selvom listen med kritikpunkter er lang, har Anima de seneste år sat fokus på særligt ét brutalt aspekt af mælkeproduktionen, nemlig det at kalve bliver fjernet fra deres mor blot 12 timer efter fødslen. Anima håber, at Åbent Landbrug kan give forbrugerne anledning til refleksion over dette:

    “Det er ærligt talt lidt ironisk at Arla omtaler Åbent Landbrug som “en dag for hele familien”, når vi ved, at mælkeindustrien rutinemæssigt fjerner kalve fra deres mor kort efter fødslen. Men jeg håber, at vi kan få flere til at sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor de små kalve står for sig selv i golde båse uden deres mor,” udtaler Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.

    En YouGov-undersøgelse fra 2018 viste, at to ud af tre danskere ikke ved, at man fjerner kalven fra dens mor 12-24 timer efter fødslen. Undersøgelsen viste også, at kun 10 procent af danskerne finder det rimeligt, når de først er blevet bekendt med det faktum.

    Baggrund
    Anima har tidligere sat fokus på adskillelse af ko og kalv i mælkeindustrien med en kampagne rettet mod Arla. Dyreværnsorganisationen udfordrede i en helsidesannonce mejerigiganten til at lade Anima dokumentere blandt andet adskillelse af ko og kalv.

    Da Arla ikke tog imod udfordringen udlovede Anima en dusør på 50.000 kr. til den mælkeproducent, som ville efterkomme Animas ønske om at dokumentere nogle af mælkeindustriens skyggesider. Det var ingen producenter villige til.

    Kontakt:

    Kampagneleder Mathias Elrød Madsen tlf.: 42 23 31 30 email: mm@anima.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/dyrevaernsorganisation-udsender-kritisk-guide-til-abent-landbrug?releaseId=13659686

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **