Pressemeddelelse fra Landfolk
Selvom verden er åbnet op igen efter corona-årene 2020-21, så regner mere end hver tredje danske sommerhusgæst med at tage mere i sommerhus, end de tidligere har gjort. Det viser analysen fra juli 2022 foretaget af danske Landfolk, et community og en online platform for personlige, håndplukkede sommerhuse.
Vi vil ud i naturen, men uden at gå på kompromis med kvalitet
Af analysen fremgår det, at hele 82% af de adspurgte danskere i høj grad eller i meget høj grad finder det vigtigt, at sommerhuset har en god beliggenhed, der f.eks. er tæt på skov og vand. Men selvom vi vil ud af byerne og tættere på naturen, vil vi ikke gå på kompromis med kvalitet og indretning. Ifølge Landfolks undersøgelse mener 9 ud af 10 af de adspurgte danskere, at de rigtige faciliteter, f.eks. et lækkert bad og opvaskemaskine, i nogen grad til i meget høj grad er vigtigt i et sommerhus.
Særligt køkkenet spiller en vigtig rolle for danskerne, hvor hele 89% af de adspurgte mener, at det i nogen til i meget høj grad er vigtigt, at et sommerhus er udstyret med et godt køkken til madlavning.
Ifølge Camilla Swartz Primdahl, medstifter af Landfolk, skyldes dette, at der er tale om en helt ny generation af sommerhusgæster- og værter, hvor smukke rammer spiller en stor rolle:
“I dag sætter langt flere pris på kvalitet og æstetik i hverdagen end tidligere, og det vil vi heller ikke gå på kompromis med, når vi tager på ferie. Personlige og hjemlige rammer giver en mere autentisk oplevelse end et udlejningssommerhus, der er indrettet ud fra et praktisk aspekt,” fortæller Camilla Swartz Primdahl.
“Samtidig fungerer sommerhuset for mange som et afbræk fra hverdagen. Derfor er det vigtigt, at sommerhuset ikke ligner hverdagen derhjemme for meget. Der skal gerne være plads til nogle andre oplevelser her, som f.eks. at bruge mange timer på madlavning.”
Interessen for bæredygtige sommerhuse stiger
Flere og flere danskere får øjnene op for, at sommerhuset som ferieform kan være et mere bæredygtigt alternativ til udlandsrejsen. Ifølge Landfolks undersøgelse har lidt mere end hver fjerde, der har svaret, at de vil tage mere i sommerhus i fremtiden, angivet bæredygtighed som en væsentlig årsag.
Samtidig viser undersøgelsen også, at mere end hver tredje af de adspurgte danskere er enige eller meget enige i, at de i højere grad har lyst til at benytte et sommerhus, der er bæredygtigt, end et sommerhus, der ikke er bæredygtigt. Og hele 67% er enige eller meget enige i, at det er vigtigt, at bæredygtig konstruktion og bæredygtige materialer tænkes ind, når man bygger fremtidige sommerhuse.
“I takt med at sommerhuset som ferieform vinder frem blandt en ny generation af sommerhusgæster og -værter, oplever vi også en voksende interesse for bæredygtige sommerhuse, hvor der på én eller flere områder er taget hensyn til miljøet, f.eks. ved energimærkning eller ved brug af bæredygtige byggematerialer,” fortæller Camilla Swartz Primdahl.
“Og vi forventer, at interessen for bæredygtige sommerhuse fortsat vil stige i fremtiden.”
**
Top 5 kriterier for vores sommerhuse:
- 90% mener, at komfort/bekvemmelighed, f.eks. godt køkken og bad, opvaskemaskine og lignende, i nogen til i meget høj grad er vigtigt
- 89% mener, at et godt køkken med gode faciliteter til madlavning i nogen til i høj grad er vigtigt
- 84% mener, at store udendørsarealer, f.eks. have, terrasse og lignende, i nogen til i meget høj grad er vigtigt
- 82% mener, at god beliggenhed, f.eks. ved skov eller vand, i høj grad eller i meget høj grad er vigtigt
- 77% mener, at digitalt/teknologisk udstyr, f.eks. wi-fi, TV og lignende, i nogen til i meget høj grad er vigtigt
Top 5 årsager til, at vi tager i sommerhus:
- 68% tager i sommerhus for at slappe af
- 66% tager i sommerhus for at være sammen med familie/venner/partner
- 56% tager i sommerhus for at få et afbræk fra hverdagen
- 56% tager i sommerhus for at komme tættere på natur og vand
- 19% tager i sommerhus, da det er en mere bekvem/komfortabel ferieløsning end at tage på udenlandsrejse
*Spørgeskemaundersøgelsen er foretaget af Mindshare på vegne af Landfolk med i alt 1.000 respondenter. Målgruppen er alle 18+ personer i Danmark, der har været og/eller overvejer at tage i sommerhus i Danmark i.f. sidste/kommende år.
Kontakt:
For mere information, billedmateriale mm.:
Camilla Swartz Primdahl, Brand & Marketing hos Landfolk
Mail: camilla@landfolk.com
Tlf.: +45 30 13 52 57
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-undersogelse-beliggenhed-og-kvalitet-er-i-top-nar-danskerne-vaelger-sommerhus?releaseId=13659309
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **