Pressemeddelelse fra PwC
2022 tegner til at blive et rekordår for den danske musikbranche, hvor omsætningen forventes at stige fra ca. 2,9 mia. kr. i 2021 til ca. 4,9 mia. kr i 2022. Dermed overgår branchen niveauet fra før COVID-19-krisen, hvor den samlede omsætningen lå på ca. 4,8 mia. kr. Det er særligt markedet for live-musik, der bærer den markante fremgang, viser PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026. Indtægter fra billetsalg og sponsorindtægter ved koncerter og festivaler er således steget henholdsvis 115 % og 120 % fra 2021 til 2022 og udgør nu en omsætning på ca. 3,7 mia. kr.
“Der er kommet gang i festivalerne og koncerterne igen, og det driver musikbranchens store fremgang og comeback fra sidste år. Musikbranchen ligger nu en smule over niveauet i 2019, og vækstraterne fremover ligger stabilt på 2 % pr. år frem mod 2026. Vi ser de samme tendenser i Sverige og Norge, hvor der også er kommet gang i markedet for live-musik igen,” siger Leif Ulbæk Jensen, der partner og medieekspert i PwC.
I Sverige stiger markedet for live-musik med 90 % fra 2021 til 2022 og udgør en omsætning på ca. 2,6 mia. kr. i 2022, mens stigningen er en smule højere i Norge med 107 %, hvor omsætningen lander på ca. 1,8 mia. kr.
Danskerne streamer mere musik
Analysen viser desuden, at danskerne streamer mere og mere musik. Streamingmarkedet har ligget stabilt de seneste år og vokset gennemsnitligt med 7 % om året fra 2017 til 2022 og udgør i år en omsætning på ca. 885 mio. kr. fordelt på annonce- og forbrugerindtægter. Væksten vil aftage en smule for streamingmarkedet de kommende år, og ligesom den samlede musikbranche står streaming til at vokse i gennemsnit 2 % pr. år frem mod 2026.
“Streamingmarkedet har været fuldstændig upåvirket af COVID-19, og modsat markedet for live-musik har streaming været en stabil vækstmotor for hele branchen. Dog udgør streaming knap en femtedel af det samlede musikmarked, så selvom streaming er et stabilt voksende marked, er musikbranchen meget afhængig af live-musik, som udgør hele 76 % af branchens samlede omsætning,” fortæller Leif Ulbæk Jensen.
Det globale musikmarked forventes at nå en samlet omsætning på 64,4 mia. dollars i 2022 og en vækst på knap 5 % om året mod 2026. Ligesom på det danske marked går live-musik markant frem globalt fra 2021 til 2022 med en vækst på 93 %. Derudover kommer streaming til at fylde mere globalt med en årlig vækst på 7 %.
Om Global Entertainment & Media Outlook
PwC’s 23. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende global analyse af privat- og reklameforbrug. Med direkte sammenlignelige historiske og prognosebaserede data og kommentarer for fem år for 14 specifikke industrisegmenter i 52 lande og områder gør Outlook det lettere at sammenligne og modstille privatforbrug og reklameforbrug på tværs af segmenter, lande og områder. Segmenter omfattet af Global Entertainment & Media Outlook: Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Musik, radio og podcasts; Aviser; Out-of-home; OTT video; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og e-sport; Virtual reality.
Metod
Alle prognoser er baseret på omfattende historiske data indsamlet fra offentligt tilgængelige danske og udenlandske informationskilder, herunder brancheorganisationer og statslige organer. Derudover er der gennemført interviews med relevante organisationer, tilsynsmyndigheder og ledende aktører for at indsamle tendenser og estimater, der ikke er offentligt tilgængelige. Alle prognoser udarbejdes således som led i en samlet, integreret proces, der involverer både kvantitativ og kvalitativ analyse, herunder udvikling i relevante makro-økonomiske forhold. Prognoserne er resultatet af en streng scoping-proces, markedskortlægning, dataindsamling, statistisk modellering og validering.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/musikbranchen-i-eksplosivt-comeback-efter-to-udfordrende-ar?releaseId=13659199
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **