Pressemeddelelse fra Esbjerg Kommune
Som følge af svindel med MitID er der blevet lavet en sikkerhedsopdatering, som begrænser borgernes egen mulighed for genoprette MitID, hvis de fx har glemt deres brugernavn, adgangskode eller har mistet deres telefon eller MitID-appen.
Den nye opdatering har betydet, at landets Borgerservice oplever et voldsomt stigende antal genbesøg af borgere, som skal have hjælp til at starte MitID op igen. Det gælder også i Esbjerg Kommune, fortæller kontorchef i Borgerservice Jan Gammelgaard Mortensen:
“Vi er gået ind i sidste fase med overgangen til MitID, og vi kan igen se en lavine af borgere, der har brug for hjælp med at genoprette deres MitID efter den seneste sikkerhedsopdatering,” forklarer Jan Gammelgaard Mortensen.
Sådan hjælper du dig selv
Kontorchefen har derfor en appel til borgere, så medarbejderne på Borgerservice igen kan følge med antallet af henvendelser:
“Det vigtigste i den her sammenhæng er forebyggelse, og jeg kan kun opfordre borgerne til at have flere identifikationsmidler til rådighed, så kan de nemlig altid hjælpe sig selv, også selvom de skulle glemme adgangskode, miste mobilen eller glemme deres brugernavn,” forklarer Jan Gammelgaard Mortensen.
Alle borgere opfordres derfor til at oprette MitID-appen på flere enheder. Det kan fx være en telefon og en Ipad/tablet, men du kan også have både en MitID-app og en kodeviser.
Du kan bestille en ekstra app eller en kodeviser ved at logge på med MitID på
FAKTA
Sådan hjælper du dig selv med at genoprette MitID
Glemt brugernavn:
Hent brugernavnet igen ved at logge på med NemID på www.mitid.dk
Glemt pinkode:
Har du glemt din pinkode til MitID-app, kan du kontakte MitID-support på telefon 33980010 og få nulstillet pinkoden
Du skal have dit pas eller kørekort klar og svare på cpr-spørgsmål.
Mistet telefon eller MitID-app:
Har du mistet din app eller telefon, kan du få oprettet en ny app med hjælp af ID-funktionaliteten i MitID-appen på en andens telefon.
Du skal have dansk, grønlandsk eller færøsk pas.
Hvis du har en kodeviser, kan du også aktivere en ny app med den.
Læs her, hvordan du får en ny aktiveringskode:
Hjælp i Borgerservice:
Hvis du ikke har et aktivt MitID ID-middel eller et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, skal du møde fysisk frem i Borgerservice.
Hos Borgerservice kan du få udleveret en aktiveringskode til MitID app. Du skal identificere dig med gyldig legitimation for at Borgerservice kan udlevere aktiveringskoden.
Husk at bestille tid i Borgerservice, inden du møder op:
Kontakt:
Jan Gammelgaard Mortensen, kontorchef Borgerservice, mail: jam14@esbjerg.dk, mobil: 51239950
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-sikkerhedsopdatering-af-mitid-presser-borgerservice-sadan-genopretter-du-selv-dit-mitid?releaseId=13658967
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








