Pressemeddelelse fra Grakom
I 2021 øgede danske firmaer deres forbrug af bureauhjælp til markedsføring med langt over 1 mia. kr. Helt nøjagtigt steg bruttoavancen i den danske bureaubranche med 1,248 mia. kr. Det svarer til en vækst på hele 15,1 pct. Dermed opnåede branchen et historisk godt år, viser den årlige rapport BureauTrends, som fagmediet Bureaubiz står bag.
BureauTrends rummer både udviklingen i reklamebureauer, digitale bureauer, mediabureau, kommunikationsbureauer, designbureauer og eventbureauer. I alt 384 bureauer med en samlet bruttoavance på 9,485 mia. kr., hvilket repræsenterer en meget stor del af den samlede bureaubranche. Alle bureautyper har en solid fremgang – dog halter den lille gruppe af eventbureauer noget efter. Men denne gruppe var corona-ramt også i 2021.
Den store vækst kommer oven på et magert 2020, hvor bruttoavancen faldt med 0,9 pct. Trods det lille fald i 2020 er der under alle omstændigheder tale om en vækst uden sidestykke. Ovenpå finanskrisen i 2008/09 oplevede bureaubranchen et markant fald, og dengang genvandt branchen kun langsomt det tabte. Desuden skal det bemærkes, at det lille fald i 2020 kom efter adskillige gode år for branchen, som i perioden 2016-18 voksede med i gennemsnit ca. 7,5 pct. pr. år.
Væksten er ledsaget af en forbedring af samtlige nøgletal. Produktiviteten er højere end nogensinde og bundlinjen (resultat før skat) er steget med hele 51,1 pct., så bureaubranchens samlede overskud lød på 1,355 mia. kr.
Anders Juel, der er formand for Creative Club, er selvsagt tilfreds med de gode tal.
“Vores kunder lægger selvfølgelig ikke så mange flere penge hos os for vores skyld – de gør det fordi, de har haft brug for de ydelser, som branchen står bag. Sagt med andre ord – det vi kan levere som bureauer, bidrager til vores kunders værdiskabelse, og når kunderne øger deres investeringer hos os så meget hen over en årrække, så må det være fordi, at kunderne mener, de får valuta for pengene,” siger Anders Juel – og løfter samtidig en pegefinger i forhold til den stadig mere højlydte snak om en kommende recession.
“2021 har polstret branchen – men vi kan ikke hvile på laurbærrene. Hvis vi skal fortsætte med at levere et værdiskabende produkt til gavn for kunderne, så skal vi også fortsætte med at være gode til at drive vores forretninger – også i et udfordrende marked. Egentlig er det vel nu, man virkelig skal bevise sit værd,” siger Anders Juel.
Nøgletal for 384 bureauer
- Bruttoavance 9,485 mia. kr., +15,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 929.639 kr., + 9,0 pct.
- Resultat før skat +1,355 mia. kr., + 51,1 pct.
- Antal ansatte 10.203, +5,7 pct.
Om Bureautrends
Bureaubiz udgiver hvert år Bureautrends, som tager temperaturen på den danske bureaubranche. I årets udgave er der indsamlet regnskaber fra 384 bureauer med en samlet bruttoavance på 9,485 mia. kr. Det repræsenterer klart størstedelen af den samlede danske bureaubranche.
Bureautrends indeholder reklamebureauer, digitale bureauer, mediabureauer, kommunikationsbureauer, designbureauer og eventbureauer.
Bureaubiz udgives af Creative Club under Grakom – Kommunikationsindustrien.
Kontakt:
Yderligere kommentarer: Anders Juel, formand for Creative Club, tlf 22 61 94 98
Spørgsmål til analysen: Finn Graversen, 40 31 00 38
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/den-danske-reklamebranche-havde-et-historisk-godt-ar-i-2021?releaseId=13657801
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **