PRM / Optikerkæde med rekordår

    Pressemeddelelse fra Louis Nielsen

    Lige knap 650.000 par briller blev der sidste år udleveret fra Louis Nielsens 78 butikker i Danmark, hvilket svarer til en vækst på 32% sammenlignet med det foregående år.

    Inkluderer man den væsentlige og voksende kontaktlinseforretning havde koncernen ved afslutning af seneste regnskabsår haft mere end en halv million kunder i løbet af 2021, hvilket alt i alt landede virksomheden en omsætning på lidt over 1,3 mia. kroner og en fortjeneste på lige knap 149 mio. kroner.

    Toplinjen repræsenterer således en vækst fra forrige år på 25% (265 mio. kroner), mens bundlinjeresultatet udgør en stigning på 41% fra året før. For første gang nogensinde tæller Louis Nielsen A/S nu også mere end 1000 medarbejdere.

    Lave priser og medejerskab som nøgle

    Ifølge kædens administrerende direktør, Mads Nygaard, skyldes det flotte regnskab mange ting, der tilsammen udgør en sum, men han fremhæver dog alligevel nogle afgørende faktorer:

    “Vores generelle succes og vækst over de seneste mange år skyldes uden tvivl, at vi leverer en god service og et godt produkt til væsentligt lavere priser end stort set alle øvrige spillere i markedet. Det kan vi, fordi vi som global koncern ejer vores egen forsyningskæde med produktion, distribution og salg. Det har hele tiden været filosofien, at briller ikke bør være dyre for at være gode, og den retning viger vi ikke fra,” siger han.

    Derudover påpeger direktøren, at der er andre både interne og eksterne forhold, der i særlig grad har påvirket det seneste regnskabsår.

    “Vores partnerskabsmodel, hvor vores butikker er delvist ejet af de lokale butikschefer og chefoptikere, er helt afgørende for os. Det sikrer et enormt engagement i såvel forretningsdrift som klinisk service og personaleledelse. Derudover har vi jo som bekendt set nogle ret markante bevægelser i forbruget over de seneste år grundet corona. Folk har ikke rigtigt kunnet rejse udenlands, holde store fester eller gå på festival, og kombineret med en tårnhøj beskæftigelse har det sendt flere penge ud i forbruget,” fortæller Mads Nygaard.

    Investerer i sundhed og indretning

    Hvor Louis Nielsen ikke har en udtalt og aggressiv vækststrategi i form af antal butikker, er kæden i stedet mere optaget af at investere i eksisterende butikker og ny teknologi – og så en enkelt ny butik her og der, når kundegrundlaget er til det.

    “Vi har investeret rigtig meget tid og ressource i et helt unikt telemedicinsk øjenlægenetværk, som kort fortalt betyder, at vi får sendt vores patienter meget hurtigt videre til den rigtige behandling, når vores optikere opdager sygdomstegn under sundhedstjekket. Fast tilknyttede øjenlæger sørger for at diagnosticere via journal og nethindefotos, og det er således dem, der laver henvisning videre til rette behandling det rigtige sted i sundhedsvæsnet,” forklarer Mads Nygaard.

    “Takket være dette setup har vi opbygget en helt enormt omfattende indsigt i danskernes øjensundhed, og bl.a. ved vi nu, at 80% af de patienter, vores optikere og øjenlæger har fået sendt videre til nødvendig sygdomsbehandling faktisk slet ingen symptomer havde, da de kom ind i vores butikker. De troede egentlig bare, at de lige skulle have et par nye briller, hvilket jo er enormt tankevækkende i forhold til optikernes rolle i sundhedsvæsnet og det forebyggelsespotentiale, der ligger her, hvis man åbner øjnene for det.”

    Ud over investeringerne på øjensundhedsområdet er koncernen også i gang med en løbende opgradering af samtlige butikker landet over, hvoraf langt de fleste nu står med nyt design og en indretning, der i endnu højere grad imødekommer den stigende kunde- og patienttilgang, koncernen har oplevet de senere år.

    Forsigtig optimisme trods usikre tider

    I årsrapportens ledelsesberetning er det bemærket, at ledelsen for det næste regnskab forventer en lille toplinjevækst på 0-10% og en marginal tilbagegang i fortjeneste på 10-20 mio. kroner. En vurdering, der ligger i naturlig forlængelse af den uro, der lige nu ses på såvel globale som lokale markeder verden over.

    “Det ville være naivt at se frem mod en lignende vækst næste år, for den verden, vi levede i, da vi afsluttede dette årsregnskab, eksisterer billedligt talt ikke mere. Der sker så mange store forandringer i disse år, at vi endda har svært ved at sammenligne vores årsregnskaber fra de seneste to-tre år med hinanden, fordi så ekstreme forhold i omverdenen har påvirket alting forskelligt på den ene eller anden måde. Og med det vi ved om verden lige nu, er vi nødt til at være realistiske omkring en potentielt langvarig opbremsning i forbruget. I det store billede er jeg dog helt tryg omkring vores forretning, for med vores prisposition og forretningsmodel er vi godt rustet til et eventuelt stormvejr, og jeg er sikker på, at der også venter mange gode ting for Louis Nielsen i de kommende år.”


    Om Louis Nielsen

    Louis Nielsen-kæden startede som en enkelt butik i Aalborg i 1978. De første mange år eksisterede kun denne ene butik, men i 1990’erne fik stifteren af samme navn stor succes med det priskoncept, som fortsat kendetegner koncernen; nemlig at alle skal kunne have råd til at passe godt på synet. I 2005 blev Louis Nielsen-kæden – som på det tidspunkt talte ca. 30 butikker – “opdaget” af den engelske optikerkoncern Specsavers, som hurtigt opkøbte Louis Nielsen, hvorefter stifteren selv trak sig tilbage. Specsavers blev stiftet i 1980’erne af optiker- og ægteparret Doug og Mary Perkins og er siden blevet verdens største familieejede optikerkoncern. Det er nu parrets søn John Perkins, der er i spidsen for den globale koncern og dens mere end 40,000 medarbejdere.

    Mads Nygaard (54), der er administrerende direktør i Louis Nielsen A/S, startede oprindeligt som Louis Nielsens første optikerelev i Aalborg og har siden varetaget en lang række roller i virksomheden, inden han i 2005 blev udnævnt til sin nuværende rolle. Louis Nielsen A/S er i dag Danmarks største optikerkoncern såvel målt på omsætning som på markedsandel.

    Kontakt:

    Kommunikationskonsulent Julie Vinding Bengtson email: julie.bengtson@louisnielsen.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/optikerkaede-med-rekordar?releaseId=13657970

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **