PRM / Genbrugsbutik holder åbent med selvbetjening

    Pressemeddelelse fra Blå Kors Danmark

    Vi kender det allerede til dels fra selvbetjeningskasserne i supermarkedet, hvor man kan springe den almindelige kø over, men nu afprøver Blå Kors en selvbetjeningsløsning i deres genbrugsbutik på Ankersgade i Aarhus C., hvor man kan komme ind i butikken uden for normal åbningstid.

    “Vores butik i Ankersgade åbnede i marts 2022, så da vi ramte sommerferien, havde vi stadig ikke så mange frivillige, at vi kunne holde butikken åben i sommerperioden. Derfor opstod idéen om at holde åbent med selvbetjening og uden personale,” forklarer Morten Meldgaard, der er funktions- og områdeleder i Blå Kors’ genbrugsbutikker.

    Indtil videre har kunderne taget godt imod det nye koncept.

    “Især vores unge kunder, som vi har mange af, synes, det er rigtig fedt, at man bare kan komme ind, når det passer. Men det bliver brugt af folk i alle aldre,” forklarer Morten Meldgaard.

    Med en omsætningsvækst på 57 % i de tre første uger med selvbetjening tyder alt på, at selvbetjeningsløsningen er kommet for at blive.

    “Vi har fået en rigtig god start, som giver mod på mere, men det er ikke tanken, at selvbetjeningen skal erstatte den personlige betjening helt. Det er heller ikke alle kunder, der er lige trygge ved at bruge denne model, og nogle savner den personlige betjening,” siger Morten Meldgaard.

    Så selvom der er åbent med selvbetjening alle ugens syv dage fra 9 til 22, vil der stadig være tidsrum med personlig betjening, forsikrer Morten Meldgaard.

    Åbner og betaler med mobilen

    For at benytte sig af selvbetjeningen skal man følge vejledningen, som hænger ved indgangen til butikken. Her er der en QR-kode, som skal scannes med telefonen, hvorefter man ved brug af NemID eller MitID bliver guidet til en hjemmeside, hvor man trykker på en knap for at åbne døren.

    Når man først er inde, kan man gå rundt i butikken, som man vil, og udvælge de varer, man vil have.

    “Vi har priser på alle vores varer, og så har vi klistret en god gammeldags regnemaskine fast på bordet ved kassen, så folk kan regne sammen, hvor meget de skal af med, og så betaler man med MobilePay,” forklarer Morten Meldgaard.

    Morten Meldgaard medgiver, at det kan være lettere at snyde på denne måde, men butikken har indtil videre ikke oplevet det som et problem.

    “Det er selvfølgelig en tillidssag, men indtil videre har vi ikke oplevet svind. Jeg tror også, folk er klar over, at hvis de stjæler fra genbrugsbutikken, stjæler de det jo fra de udsatte mennesker, som vi samler penge ind til at hjælpe,” siger Morten Meldgaard og tilføjer med et smil: “På den anden side kan folk jo også vælge at give mere, hvis de synes, det er for billigt.”

    Stadig brug for frivillige

    På trods af selvbetjeningsløsningen er der stadig stort behov for frivillige i butikken.

    “Vi vil gerne holde mest muligt åbent med personale, og derudover skal vi hele tiden holde butikken pæn, fylde varer op, sortere indkomne varer, teste el-apparater og alt muligt andet, så vi har stadig et stort behov for frivillige og kan rigtig godt bruge endnu flere frivillige,” fortæller Morten Meldgaard.

    Genbrugsbutikken i Ankersgade i Aarhus er den første af Blå Kors Danmarks genbrugsbutikker, som afprøver selvbetjeningsløsningen.

    “Vi evaluerer løbende på, om det kan hænge sammen, men vi har fået en god start, og de frivillige synes, det er lækkert, at vi sælger så meget. Det giver jo flere penge til det gode formål, og det er meget motiverende.”

    Af hensyn til sikkerheden eller eventuelle problemer er butikken kameraovervåget, og samtidig har firmaet bag selvbetjeningsløsningen oplysninger på de personer, der er kommet ind i butikken via NemID eller MitID.

    Fakta:

    Blå Kors Danmark har 55 genbrugsbutikker, som drives af ca. 3.000 frivillige.

    Butikkernes overskud går til Blå Kors Danmarks arbejde blandt udsatte børn, unge og voksne i Danmark.

    Blå Kors Danmark er en social hjælpeorganisation, der hjælper udsatte børn, unge, voksne og familier i Danmark via støtte- og behandlingstilbud til børn og pårørende, alkohol- og stofbehandling, terapitilbud, botilbud til hjemløse, væresteder, ferielejre, familienetværk m.m.

    Kontakt:

    Morten Meldgaard, funktions- og områdeleder i Blå Kors Genbrug, 31 71 51 64
    Simon Thidemann, kommunikationsmedarbejder Blå Kors Danmark, 61 69 27 79

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/genbrugsbutik-holder-abent-med-selvbetjening?releaseId=13657155

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **