Pressemeddelelse fra Edition-S
I ØR har Line Tjørnhøj taget afsæt i Nørgårds stykke for soloklaver TURN (1973). “Jeg blev fascineret af, at værket på én gang er komponeret enormt præcist, og samtidig har Nørgård indlagt stor frihed i nogle detaljer i værket, hvor musikeren eksempelvis skal fortsætte med en bestemt ting, så længe han eller hun selv synes,” fortæller Line Tjørnhøj. “Det skaber en form for mikro-uendelighedsuniverser, som jeg har ladet mig inspirere af,” siger hun.
Selvom ØR er skrevet for slagtøjsduo og orkester, har Line Tjørnhøj givet flyglet en central rolle. Dog ikke som det traditionelle instrument vi kender, for Tjørnhøj har forvandlet et flygel til et slagtøjsinstrument. “For mig er klaveret på en måde et billede på et lidt tilbageskuende ideal. Et “perfekt” instrument, uden kvarttoner, uden støj,” siger Line Tjørnhøj. Hun har kigget ind i flyglets skelet og præpareret det med hamre, filtre, kobberskruer og dæmpere, der tager form som små væsener, der forvandler det traditionelle instrument til noget helt nyt.
Overfor det forvandlede flygel har Tjørnhøj stillet de dybest klingende slagtøjsinstrumenter og hun lader således værkets anden slagtøjssolist slå sig løs på syv pauker, der ligesom klaveret præpareres med kobberplader. “Præpareringen er jo en kommentar til hele det koncept at arbejde med så traditionelt et set up. Det har været sjovt at sætte det her konkrete spor, og der ligger meget kærlighed i det – også til det traditionelle i musikken.”
Line Tjørnhøj beskriver sin arbejdsproces som intuitiv, kaotisk og fuld af fantasi og livsglæde, og i sit arbejdet med ØR har hun været helt høj over at have hele symfoniorkestret at arbejde med. Inspireret af de uendelighedsuniverser hun fandt i Nørgaards TURN har hun arbejdet med at forvandle det musikalske materiale over tid og igennem orkestrets forskellige lag.
Om komponisten
Line Tjørnhøj er født i 1960 og beskæftiger sig typisk med tidløse menneskelige problemer og følelser gennem historier fra vores egen tid. Et af hendes musikalske greb er at bruge stemmens beroligende kvalitet og skønhed til at skabe et rum for de umulige og smertefulde historier, hun har fortalt i løbet af sin karriere som komponist, hvor hun blandt andet er kendt for at beskæftige sig med grusomme emner, hvor mænd og kvinder udfordres til det yderste som følge af magtmisbrug i dens forskellige former.
Tjørnhøj har en solistuddannelse i komposition på Det Kongelige Musikkonservatorium i Aarhus hos Simon Steen-Andersen, Niels Rønsholdt og Lasse Laursen. Hun har modtaget den prestigefyldte Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen Fondens pris (2017), det treårige arbejdslegat fra Statens Kunstfond og Komponistforeningens legat. Hendes opera Anorexia Sacra blev kåret som bedste kammeropera af American Opera Vista Festival, 2009 og hendes værker er bestilt og spillet af anerkendte ensembler og orkestre som blandt andet DR Symfoniorkestret, DR Pigekoret, Theatre of Voices, Göteborg Operan, Aarhus Symfoniorkester, Ars Nova Copenhagen, Ensemble Lydenskab og Esbjerg Ensemble.
Om koncerten
ØR uropføres torsdag den 25. august kl. 19:30 i DR Koncerthuset af DR Symfoniorkestret med slagtøjssolisterne Jakob Weber og Gert Sørensen dirigeret af Antony Hermus. Koncertens øvrige program byder på Per Nørgårds Symfoni nr. 8 og violinkoncerten Helle Nacht.
Kontakt:
PR og markedsføring Solveig Lindeskov tlf.: 30224004 email: solveig@edition-s.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/slagtojskoncert-med-flyglet-i-centrum-uropforelse-af-line-tjornhojs-or?releaseId=13656934
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **