PRM / Klimavalg: Flertallet af danskerne er ikke villige til at betale ekstra for at reducere klimaforandringerne.

    Pressemeddelelse fra Instituttet for Fremtidsforskning

    Analysens hovedkonklusioner

    • Eftersom ens klimaaftryk er relateret til ens socioøkonomisk forhold, så er nogle af de mest informerede og bekymrede over klimaforandringerne også dem der har det største fodaftryk.
    • “Mere holdning end handling”-segmentet er navnet på dem der er bekymrede for klimaforandringerne, og siger de er villige til at gøre noget ved det, men har nogle af de højeste forbrugsbaserede emissioner. Denne gruppe er kendetegnet ved at have de “rigtige” holdninger, men den forkerte adfærd. Der er flere højtuddannede, og folk med højere indtægter i denne gruppe.
    • De fleste mener, at politikerne og virksomhederne har det største ansvar, men de hverken stemmer efter det eller påvirker virksomhederne igennem deres forbrug.
    • De unge er de mest bekymrede og villige til at gøre noget for klimaet, deres modsætning er de +65 årige hvor en større andel mener at de observerede klimaforandringerne er udtryk for naturlige variationer og for hvem de økonomiske besparelser på el og varme er vigtigere end co2 reduktionen.
    • Det bæredygtige valg kræver en større indsats af forbrugerne, som også føler at de mangler viden og vejledning for at foretage bæredygtige valg. Desuden skal det give mening på det personlige plan.
    • Flertallet af danskerne er ikke villige til at betale ekstra for at reducere klimaforandringerne. Hvis der bliver lagt en co2 afgift på hvad der vil svare til USD 100 per tons co2 på henholdsvis kød, benzin eller varme vil mellem 30-40% være villig til at betale det.
    • Villigheden til at betale en co2 afgift på fly er på over 50%. Forklaringen kan være at det langt fra er alle danskere der flyver. Afgiften skal med andre ord betales af andre.
    • Forbrugerne kan være med til at skabe en forandring igennem et bevidst tilvalg eller fravalg af produkter. 41% svarer at de kan forestille sig at fravælge en virksomheds produkter i fremtiden, hvis virksomheden udledte meget CO2. Det er imidlertid kun 27% der har gjort det indenfor det sidste år. 27% er dog stadig meget højt og indikerer, at det er noget virksomhederne bør være opmærksom på, da det kan være med til at forrykke markedsandele.

    Download den fulde rapport herunder.

    Kontakt for analyse: Martin Kruse, Instituttet for Fremtidsforskning: +45 30651104 mkr@cifs.dk

    Kontakt for metode: Martin Lysemose Hoffmann, Epinion: +45 22869027 mlho@epinionglobal.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/klimavalg-flertallet-af-danskerne-er-ikke-villige-til-at-betale-ekstra-for-at-reducere-klimaforandringerne?releaseId=13656619

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **