Pressemeddelelse fra Dacapo Records
Josefine Opsahl har i de seneste år gjort sig bemærket som en kunstner der ikke lader sig begrænse af genrer og traditionelle kunstnerroller. Som både klassisk uddannet cellist, solo- og ensembleperformer og komponist skaber hun dybt original musik i grænselandet mellem tradition og fornyelse, ekspertise og intuition, partitur og improvisation.
Nu udkommer hendes debutalbum for Dacapo Records, Atrium, et soloalbum for cello og live-electronik komponeret, opført og indspillet af Opsahl selv.
Cello og elektronik, kvinde og maskine
Titlen på det nye album Atrium har to definitioner: en arkitektonisk (en gang eller gårdsplads midt i en bygning fra antikkens Rom) og en biologisk (de to hjerteforkamre, som pumper blod videre til selve kamrene). Ud fra dette sammenstød skaber Josefine Opsahl en række klingende dobbeltheder: blødt/ hårdt, organisk/konstrueret, naturligt/kulturbetinget, kvinde/maskine.
Dobbelthederne kommer især til udtryk i mødet mellem Opsahls instrumentopsætning med cello og live-elektronik, hvor hun med et specialdesignet effektpedal-board kan styre loopeffekter, rumklang, delay med mere og dermed opbygge hele orkestre af elektronisk manipulerede og fordoblede celloer live.
Kvindefigurer og klingende rum
Josefine Opsahl er optaget af hvordan arkitektoniske rum og deres klang påvirker hendes kompositioner. De store værker på Atrium er i mange tilfælde inspireret af eller komponeret til specifikke rum som f.eks. Statens Museum for Kunst i København og Utzon Center i Aalborg. Town Will Change Town Will Remain blev komponeret som fanfare til åbningen af Københavns Museum i 2020 og bygger på lyden af klokkespillet i Københavns Rådhus.
Opsahl beskæftiger sig i lige så høj grad med kvinder – især marginaliserede kvindefigurer – i musikken. Gaaer ikke Soels og Maanes Vei ned under dybe Hav? er komponeret som reaktion på billedet Havfrue (1847) af Elisabeth Jerichau-Baumann og udfordrer vores kønnede læsninger af instrumenter og lyd.
Værket Pendulum portrætterer ligeledes en kvindelig kunstpioner, nemlig den svenske maler og spiritualist Hilma af Klint, og hvordan marginaliserede personer i historien også kan blive katalysatorer for langt større bevægelser end vi er klar over.
Singler og musikvideoer
Forud for albumudgivelsen udkommer tre singler fra albummet. Allerede fredag d. 1. juli kan man høre singlen på alle streamingtjenester, 8. juli udkommer singlen og ugen efter, fredag d. 15. juli, udkommer den tredje single .
Josefine Opsahl har desuden produceret tre musikvideoer, som er optaget i smukke omgivelser på hhv. Teater Momentum, Teater Grob og Thorvaldsens Museum, og understreger Opsahls evne til at forbinde musik, kunst, performance og arkitektoniske rum i sit udtryk. Den første video til Gaaer ikke Soels og Maanes Vei ned under dybe Hav? udkommer den 8. juli.
Udkommer den 5. august 2022
Josefine Opsahl, cello og live-elektronik
61 minutter
CD: 8.226596
Kontakt:
Ansvarlig for presse og markedsføring Asta Ravn Cornelius tlf.: 22868980 email: asta@dacapo-records.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/cello-og-elektronik-kvinde-og-maskine-josefine-opsahl-udgiver-soloalbum?releaseId=13654415
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








