PRM / Danskerne frygter, at sommerferien går i vasken: Forsikringsselskab kimes ned af fortvivlede rejsekunder

    Pressemeddelelse fra If Skadeforsikring

    Danske og europæiske flypassagerer går en sommerferie i møde, der kan omfatte aflyste fly og store forsinkelser. Piloterne i SAS har varslet strejke fra den 28. juni og en gruppe af SAS’ flymekanikere varsler sympatistrejke med piloterne.

    Det er ikke kun herhjemme, at der er lagt op til kaos i lufthavnene. Rundt om i Europa er der også varslet strejker og aflysninger.

    Hos If Forsikring giver situationen pres på telefonerne.

    Mange frygter, at de får ødelagt dele af deres sommerferie. De ringer for at tjekke, hvad forsikringen kan hjælpe med. Enten fordi de allerede har fået aflyst eller ombooket en flyrejse, eller på grund af det kaos, der hersker i lufthavne rundt om i Europa. Oveni det kan der så komme en SAS-strejke midt i hovedferien, forklarer produktchef for bl.a. rejseforsikringer, Eva Lindberg Vibe, hos If Forsikring.

    Dækker det akutte og uforudsete
    En rejseforsikring dækker det, man kalder akutte og uforudsete udgifter. Eksempler på dette er sygdom, ulykker, sygetransport, evakuering og forsinket bagage. Den kan også dække eventuelle forsinkelser på grund af uforudsete, trafikale udfordringer på vej til lufthavnen. Rejseforsikringen erstatter derimod ikke udgifter, som flyselskabet eller rejseselskabet er forpligtet til at refundere, og det omfatter bl.a. aflysninger eller ombookinger, som er udgifter, de påfører forbrugeren.

    Bestiller du en vare og er butikken ikke i stand til at levere denne vare til dig, så skal butikken selv refundere pengene eller tilbyde dig et andet produkt. Det samme gælder for flybilletter. Derfor er flyrejser, som selskabet selv ombooker eller aflyser ikke omfattet af rejseforsikringen. Det er vores oplevelse, at danske flyselskaber er rigtig gode til at tage ansvar for sådanne situationer, siger Eva Lindberg Vibe.

    På Forbrugerrådets hjemmeside findes et overblik over, hvornår og i hvilke situationer flypassagerernes rettigheder er gældende og hvad forbrugerne har krav på, hvis en flyafgang er forsinket, ombooket eller aflyst. Både i relation til økonomisk kompensation og forplejning.

    Blander sig ikke i arbejdskonflikt
    Skulle det komme til en strejke blandt SAS-ansatte, kan det gå ud over mange danskere og skandinavers ferieplaner. Det gør det imidlertid ikke til en forsikringssag.

    Rejseforsikringen dækker ikke, hvis man ønsker at afbestille eller hvis man bliver forsinket eller slet ikke kommer afsted i tilfælde af strejker. Som forsikringsselskab skal vi ikke blande os i en arbejdskonflikt, men vi håber selvfølgelig ligesom alle de ferierejsende på, at parterne når til enighed, før en strejke bliver en realitet, siger Eva Lindberg Vibe.

    Kontakt:

    Kommunikationschef Birgitte Ringbæk tlf.: +45 3687 4912 email: birgitte.ringbaek@if.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danskerne-frygter-at-sommerferien-gar-i-vasken-forsikringsselskab-kimes-ned-af-fortvivlede-rejsekunder?releaseId=13654108

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **