PRM / Sund chips- og snackforretning

    Pressemeddelelse fra Orkla

    Orkla Danmark aflægger 2021 regnskab for sin Confectionery & Snacks enhed, som markedsfører kendte brands som bl.a. KiMs og Panda. 2021 regnskabet viser fremgang i omsætningen, som er steget fra 684 mio. kr. i 2020 til 750 mio. kr. i 2021. Resultatet blev 112 mio. kr. i 2021 mod 106 mio. kr. i 2020.

    Fremgangen på omsætningen afspejler, at markedet for chips og snacks voksede i 2021, og at det er lykkedes KiMs brandet at vinde markedsandele. Desuden er distribution i Danmark blevet udvidet, hvilket ligeledes bidrager positivt til væksten.

    “Fremgangen i 2021 regnskabet understreger især, at KiMs-brandet er og bliver et af Danmarks mest populære brands blandt forbrugerne. Vi arbejder kontinuerligt med at styrke ikke bare KiMs’ brand, men også vores markedsposition inden for bl.a. lakrids under brandet Panda. Desuden har vi altid stor fokus på at udvikle nye og spændende smage og koncepter, så der altid er en god grund til at vælge vores produkter”, siger Carsten Hänel, CEO i Orkla Danmark.

    Blandt nyhederne i 2021 var en KiMs julekalender, som blev et stort hit, samt den populære Snack Chips-serie, som kom i en Mega Snack Chips-udgave i forskellige smagsvarianter.

    Væksten i omsætningen har smittet positivt af på driftsresultatet, der dog også er negativt præget af stigende indkøbspriser i særligt andet halvår af 2021.

    Bæredygtige tiltag
    På lige fod med de øvrige Orkla selskaber og enheder har Orkla Danmarks Confectionery & Snacks enhed i 2021 fortsat det målrettede arbejde med bæredygtighed.

    Et af indsatsområderne er minimering af energiforbruget og nyttiggørelse af overskudsvarme fra produktionen. I 2021 har chips- og snackfabrikken i Søndersø på Fyn bl.a. optimeret sit varmesystem, og gennem flere år har fabrikken desuden leveret overskudsvarme, som stammer fra friteringslinjer i chips-produktionen, til lokalområdet. Overskudsvarmen leveres til det lokale fjernvarmeselskab og bidrager derved til opvarmningen af godt 600 husstande i lokalområdet.

    I arbejdet med at minimere madspild har fabrikken i Søndersø i 2021 optimeret skrælningen af kartofler yderligere i forbindelse med produktion af chips. Hermed bliver flere kartofler end tidligere til chips frem for at blive til spild. Desuden har KiMs bl.a. en webshop, hvor varer med kort restholdbarhed bliver solgt. Det sker også gennem et outlet i Odense.

    Fokus er også på lokale råvarer, så transporten minimeres. Eksempelvis er 80-85 pct. af kartoflerne, som KiMs bruger til at lave kartoffelchips af, lokale, danske kartofler.

    Positive forventninger trods stigende omkostninger
    Forventningerne til 2022 er positive hos Confectionery & Snacks enheden med hensyn til fortsat vækst, men usikkerheden er større end normalt på grund af den aktuelle verdenssituation med krig i Ukraine. Hele fødevarebranchen oplever knaphed på mange råvarer og stærkt stigende indkøbspriser. Energipriserne stiger også, hvilket både har indflydelse på produktions- og transportomkostninger.

    “Vi forventer, at vi fortsat vil være i stand til at styrke vores position på markedet inden for chips og snacks, og at vi vil udvide sortimentet inden for konfekture. Vi ser bl.a. gode muligheder for vækst inden for lakrids med vores stærke brand Panda,” fortæller Carsten Hänel.

    Kontakt:

    Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

    Kommunikation.info@orkla.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/sund-chips–og-snackforretning?releaseId=13653557

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **