PRM / Kender du dit ansvar som bilejer i Danmark?

    Pressemeddelelse fra Asento Media ApS

    Mange kender ikke til skrot reglerne

    Et af de områder, hvor danskernes viden ikke er helt opdateret, er, når det kommer til skrot af bilen og hvad der ellers medfølger. Mange tænker ikke meget over det og for dem handler blot om at komme af med sin bil hurtigst muligt for et vis sum penge. Men der er flere regler end som så og ting, du som bilejere bør være opmærksom på.

    En af de ting, som flere ikke ved, er, at det faktisk ikke er lovligt med skrotbiler stående på egen ejendom. Men hvad er en skrotbil egentlig? Og hvornår defineres din bil som skrot?

    Hvad er en skrotbil?

    Der er flere ting, der gør, at din bil er en såkaldt skrotbil.

    • Når bilen ikke længere kan repareres, så det økonomisk set kan betale sig.
    • Efter syn af bil skal din bil kunne godkendes. Går den ikke igennem syn, er det kun tilladt at køre fra synshal til værksted og tilbage igen. Vurderes det der, at den ikke kan repareres, så er næste skridt en tur til skrothandleren og få skrotpræmie.
    • Hvis din bil står ubrugt i mere end 6 måneder – og med intet tegn på, at den skal i gang foreløbigt.
    • Når din bil er indleveret ved ophugger, anses det som en skrotbil.

    Det er dit ansvar hele vejen

    Som dansker er det dit ansvar, hvis din bil skal skrottes, at du får den skrottes på korrekt vis. På korrekt vis menes der, at det er din ansvar, at du får den skrottet på en ansvarlig måde. Det vil sige, at du skal sørge for at få den skrottet hos en autoophugger, der gør det på en ansvarlig måde. Stedet skal altså være certificeret og godkendt. Det skyldes den store forureningsfare, der er ved at skrotte en bil. Det er altså vigtigt, at din bil bliver håndteret korrekt for mindst muligt skade for miljøet.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kender-du-dit-ansvar-som-bilejer-i-danmark?releaseId=13653552

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **