PRM / Den cirkulære omstilling udfordrer forbrugerne

    Pressemeddelelse fra Coop Danmark A/S

    I en ny forbrugerundersøgelse, som Coop og Dansk Retursystem står bag, svarer 80% af danskerne, at de i en eller anden grad oplever udfordringer, når de skal sortere brugte emballager korrekt.

    Det primære problem er, svarer de, der i en eller anden grad oplever udfordringer, at materialerne ikke kan skilles ad:

    Samtidig er der delte meninger om, hvorvidt cirkulært forbrug gør det lettere eller mere besværligt at være forbruger. 30% er mest enige i, at det cirkulære forbrug gør det nemmere at være forbruger, mens 37% mener, det gør det mere besværligt. 33% svarer ‘Ved ikke’.

    Emballage er en sag, som er vigtig for mange danskere. Kun tre procent svarer i undersøgelsen, at de ikke sorterer brugt emballage. Samtidig placerer danskerne arbejdet med miljø- og klimavenlig emballage i top tre over de områder, som dagligvarehandlen skal gøre en ekstra indsats for.

    Undersøgelsen viser også, at det er svært for den helt almindelige forbruger at gennemskue, hvilken type emballage til fødevarer, der er bedst for miljøet og klimaet. For eksempel vurderer 41%, at genbrugspap og -papir er bedst, mens én ud af tre (33%) tror, at ingen emballering tjener klimaet bedst. Det passer dog ikke.

    Løsningerne kan måske findes i Allinge

    Der er nok at tage fat på, når det cirkulære forbrug er til debat på Folkemødet på Bornholm torsdag den 16. juni kl. 17.15-18.

    Her mødes

    • Jacob Antvorskov, der har gjort det til sin livsstil at nedsætte sin families fodaftryk
    • Louise Lerche-Gredal, direktør i miljøorganisationen Plastic Change
    • Heidi Schütt Larsen, vicedirektør i Dansk Retursystem
    • Per Thau, koncerndirektør i Coop

    til paneldebat om “Spillepladen for den cirkulære forbruger”. Målet er – foran SuperBrugsen i Allinge og sammen med publikum – at nærme sig spillereglerne og mulige løsninger til et mere cirkulært forbrug.

    Se mere om debatten her https://folkemoedet.dk/events/2022/06/16/spillepladen-for-den-cirkulaere-dagligvareforbruger/

    Om undersøgelsen

    1.000 deltog i undersøgelsen, der blev gennemført af Coop Analyse i juni 2022. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning 18-74 år.

    Øvrige resultater fra forbrugerundersøgelsen kan ses her Sådan affaldssorterer danskerne (coopanalyse.dk)

    Kontakt:

    Anne-Mette Bundgaard Sørensen, Kommunikations- & brandingchef i Dansk Retursystem, 3067 1378

    Thomas Roland, CSR-chef i Coop, 3091 9242

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/den-cirkulaere-omstilling-udfordrer-forbrugerne?releaseId=13653352

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **