PRM / Blå Kors vil skabe debat om unges alkoholkultur

    Pressemeddelelse fra Blå Kors Danmark

    Danske unge drikker mere alkohol end andre unge i Europa. Samtidig er Danmark et af få lande, hvor man kan købe alkohol i supermarkeder allerede som 16-årig.

    Det er den kultur og aldersgrænse, som flere organisationer vil ændre. Blandt andet den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark, der hjælper voksne med alkoholmisbrug samt børn og unge fra familier med misbrug.

    Med kampagnen “Mere fest – mindre alkohol” ønsker Blå Kors Danmark at sætte fokus på bagsiderne af alkoholkulturen gennem en række videoer med forskellige festscener, der skildrer temaer som drikkepres, voldsom druk og ulykker.

    “Druk ødelægger festen for mange unge. Hver måned dør en ung på grund af fx ulykker i forbindelse med alkoholindtag, og mange unge føler sig presset til at drikke. Vi er nødt til at tage debatten om, hvilken druk- og festkultur der er skabt. Og ikke mindst med budskabet om, at en kultur kan ændres. Vi vil ikke være “party killers”, men i stedet sætte fokus på de gode fester, hvor alkoholen ikke spænder ben for at være sammen og have det sjovt”, siger Christian Bjerre, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.

    Ifølge en meningsmåling fra Voxmeter har over halvdelen af de 18-34-årige følt sig presset til at drikke mere, end de havde lyst til, mens en tidligere undersøgelse af unges alkoholvaner har vist, at to ud af tre unge har oplevet, at en ven drak sig så fuld, at festen blev dårligere for dem.

    Højere aldersgrænse

    Danske unge skiller sig markant ud i forhold til deres europæiske jævnaldrende, når det kommer til alkoholforbrug.

    I Danmark har 47 procent af de 15-årige drenge været fulde mindst to gange, mens det drejer sig om 12 procent af drengene i Sverige, viser verdenssundhedsorganisationen WHO’s sammenlignende studie af de europæiske alkoholvaner.

    Derudover er Danmark et af få lande, hvor unge under 18 år kan købe alkohol. I dag kan man som 16-årig købe alkohol under 16,5 procent, mens man skal være 18 år for stærkere alkohol.

    “Man skal ikke kunne gå ind fra gaden og købe alkohol som 16-årig. Det er et helt forkert signal at sende som samfund. Det i sig selv skaber en forventning og et unødigt pres om, at man skal drikke alkohol, når man bliver 16 år. Vi mener, at Danmark skal følge med tiden og størstedelen af Europa og hæve aldersgrænsen til 18 år”, siger generalsekretær Christian Bjerre.

    Blå Kors Danmark og en række organisationer og eksperter er fortalere for en aldersgrænse på 18 år for alle typer af alkohol. Netop det forslag stillede regeringen som en del af et udspil til en ny sundhedsreform.

    65 procent af danskerne bakker op om forslaget om en 18-års grænse, mens det endnu ikke er lykkedes at samle et flertal i Folketinget, viser en Voxmeter-måling.

    Find flere fakta og statisikker på www.blaakors.dk/alkoholkultur

    Kontakt:

    Chef for kommunikation og CSR i Blå Kors Danmark Thomas Røddik Korneliussen tlf.: 26 20 20 46 email: trk@blaakors.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/bla-kors-vil-skabe-debat-om-unges-alkoholkultur?releaseId=13653227

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **