PRM / Komponisten Birgitte Alsted fylder 80 år den 15. juni

    Pressemeddelelse fra Edition-S

    Birgitte Alsted (f. 1942) debuterede i 1971 som violinist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og begyndte i samme periode at komponere. I 2006 uddannede hun sig yderligere med en master i elektronisk musikkomposition fra DIEM i Aarhus.

    Birgitte Alsted har igennem hele sin komponistkarriere bevaret sin nysgerrighed og lysten til at eksperimentere, og hendes kunstneriske projekt er derfor i evig forandring og forvandling. Alsted står aldrig stille eller gentager sig selv, hun arbejder hele tiden videre og finder nye sider af sin musik. Hun komponerer alt fra sang- og instrumentale soloværker til kor- og orkestermusik, og i Alsteds arbejde med elektroakustisk musik har hun især været tiltrukket af computermusikkens muligheder for at manipulere med lyd og har også i den sammenhæng eksperimenteret med skabelsen af multifacetterede sanseoplevelser og blandt andet skrevet musik til danseforestillinger, kunstinstallationer, multimedia performances og billedkunst.

    Som et eksempel på billedkunstens indvirkning findes solo accordeon-værket Melencolia komponeret i 2001, der tager afsæt i et kobberstik af renæssancekunstneren Albrecht Dürer med titlen Melencolia I fra 1514. Dürers billedkomposition med den androgyne engel i skabende proces, de andre figurer, rod på gulvet etc og ikke mindst stemningen har inspireret, dog har det magiske kvadrat oppe i højre hjørne særskilt betydning som grundlag for en stor del af tonematerialet, f.eks. i forskellige former for musikalske skalaer som bruges mange steder i kompositionen. Alt dette binder Alsteds Melencolia sammen med kunsthistorien, og musikkens grænser både overskrides og som i andre af hendes værker flyder naturligt i andre kunstarter.

    Find Melencolia her.

    Lydene omkring os er en evig inspirationskilde til Birgitte Alsteds kunst. Hun henter hverdagens lyde ind i sine værker, hvor hun gør dem til sin egen musik. Ofte bringer hun sin musik ud, hvor vi ikke vidste, vi ville høre den og finder nye rum for musik. Dette gjorde sig blandt andet gældende for et af Alsteds hovedværker – det elektroakustiske værk Agnetes Latter som er skabt til Suste Bonnéns skulpturgruppe Agnete og havmanden på bunden af Slotsholmskanalen ved Højbro i København. Agnetes Latter er et lydværk, der har optagelser af vokale udbrud, kalden og sang, harpe og bølger som grundmateriale. Dette materiale blev optaget, redigeret og bearbejdet i DIEM-studiet i Aarhus og efterfølgende færdiggjort i Alsteds eget studie.

    Find Agnetes Latter her.

    Udover sit virke som komponist har Birgitte Alsted været violinunderviser samt instrueret børn og voksne i kollektiv komposition. Hun er desuden medstifter af “Gruppen for Alternativ Musik” samt foreningen “Kvinder i Musik”. Hun har desuden bestridt en række tillidshverv, bl.a. i Statens Kunstfonds repræsentantskab, Kbh.s Kommunes Musikudvalg, Kbh.s Kommunes Musikskole og i Dansk Kunstnerråd, Dansk Komponist Forenings legatudvalg, og bestyrelsesmedlem i DUT.

    Birgitte Alsted har modtaget adskillige priser og stipendier, udover det prestigefulde Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, bl.a. Statens Kunstfonds 3-årige stipendium i 1980 og i 2006, Børresen Prisen i 1992, Dansk Komponistforenings Jubilæumspris i 1996, Det Anckerske Legat til rejsestipendier for kunstnere i 2003. I 2011 modtog hun Statens Kunstfonds Komponistpris til kvindelige komponister for værket Agnetes Latter og modtog også i 2011 Kulturministeriets livsvarige ydelse.

    Kontakt:

    PR og markedsføring Solveig Lindeskov tlf.: 30224004 email: solveig@edition-s.dk

    Head Deputy Eva Ohrt tlf.: 2061 5072 email: eva@edition-s.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/komponisten-birgitte-alsted-fylder-80-ar-den-15-juni?releaseId=13653331

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **