PRM / Opfordring til forældre: Lærer du dit barn at styre uden om kopivarer på nettet?

    Pressemeddelelse fra Patent- og Varemærkestyrelsen

    Danske unge har svært ved at spotte, om de køber ægte eller forfalskede varer, når de handler på nettet. Det viser en ny rapport fra den europæiske varemærkemyndighed EUIPO. Hele 43 pct. i alderen mellem 15 og 24 år har købt kopivarer uden at vide det, men mange køber også forfalskede varer helt bevidst. 39 pct. af de unge angiver, at de bevidst har købt kopivarer.

    Hvad mange unge ikke er opmærksomme på er, at de risikerer at sætte deres helbred på spil. Forfalskede produkter kan indeholde sundhedsskadelige stoffer eller i øvrigt være farlige. For eksempel kan forfalskede mobilopladere risikere at bryde i brand. Derudover risikerer man som forbruger at støtte organiserede kriminelle grupper, som også kan være involverede i andre former for alvorlig kriminalitet – fx handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse eller menneskehandel.

    “Der er ikke noget sige til, at det er svært for de unge at skelne de ægte produkter fra de falske. Det gælder særligt, når de handler på nettet. De kriminelle bagmænd bag forfalskede varer bliver hele tiden dygtigere til at snyde forbrugerne,” siger Barbara Suhr Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen.

    Engang var det mest luksusvarer, der blev kopieret, men i dag er det nærmest alle typer af varer. I det forgangne år er de danske unges bevidste køb af kopivarer især sket inden for disse produkttyper: Tøj og accessoires (13 pct.), elektronik (11 pct.), fodtøj (9 pct.) og hygiejneprodukter (9 pct).

    “Det er vigtigt, at de unge får viden om, hvorfor det er en god ide at styre uden om kopivarer, og hvordan de gør det. Derfor er det et af de emner, som forældre bør tale med de unge i familien om og på den måde hjælpe dem med at købe sikkert ind på nettet. Og man kommer langt med nogle få enkle råd,” siger Barbara Suhr Jessen.

    Det vigtigste og mest grundlæggende råd er, at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også. Desuden er det godt at kende de seks gode råd til at undgå kopivarer.

    6 gode råd: Hjælp unge med at spotte kopivarerne på nettet

    • Er der sprogfejl på websitet og underlige, skæve priser?
    • Er prisen for varen mistænkelig lav?
    • Er webshoppens kontaktoplysninger mangelfulde eller mistænkelige? Tjek også “Om os”-siden.
    • Er webadressen mærkelig?
    • Er betalingsmulighederne mistænkelige?
    • Hvad er andres erfaringer med hjemmesiden? Kig på diverse anmeldelsesordninger på internettet.

    Læs mere om den nye rapport fra EUIPO her: Drop kopivarerne – vælg ægte (dkpto.dk)
    Bemærk: Rapporten “IP Youth Scoreboard 2022” offentliggøres den 8. juni kl. 9.00.

    Læs mere om kopivarer på www.jegvælgerægte.dk.

    Fakta: Ny kampagne skal hjælpe unge på vej

    For at gøre de unge forbrugere bedre til at spotte forfalskede varer, når de handler på nettet, lancerer Patent- og Varemærkestyrelsen en ny digital kampagne, der hedder ‘Drop kopivarerne – vælg ægte’ i anledning af Verdens Anti-piratkopieringsdag den 8. juni. Sammen med satirikeren og internetpersonligheden, Martin Johannes Larsen, som er et kendt ansigt blandt målgruppen, sætter kampagnen fokus på nogle af de risici, man løber, hvis man køber kopivarer.

    Formålet er at få unge danske forbrugere, i alderen 18-24 år, til at stoppe med at købe kopivarer, ved at gøre dem bevidste om de risici, der er forbundet med falske varer. Samtidig får de viden om, hvordan de kan styre uden om kopivarer ved at følge nogle få gode råd.

    Læs mere om kampagnen og se kampagnevideoen med Martin Johannes Larsen på: www.dkpto.dk/kampagner/drop-kopivarerne

    Fakta: Danske myndigheders arbejde for at bekæmpe kopihandel

    • Danmark er blandt de lande, som yder en stærk indsats til bekæmpelse af handlen med kopivarer. 12 myndigheder samarbejder tæt om at bekæmpe problemet gennem Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser.
    • Patent- og Varemærkestyrelsen driver ‘Hotline om kopivarer’, som yder vejledning til både forbrugere og virksomheder – herunder om både forebyggende tiltag og håndhævelse overfor kopister.
    • Forbrugerne kan søge hjælp på jegvælgerægte.dk og finde tips til, hvordan man undgår at købe kopivarer. Find tjeklisten til nethandel her.

    Kontakt:

    Kommunikationschef Tine Heide Thomsen tlf.: 20 76 92 08 email: tiht@dkpto.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/opfordring-til-foraeldre-laerer-du-dit-barn-at-styre-uden-om-kopivarer-pa-nettet?releaseId=13652889

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **