Pressemeddelelse fra Hummel
Til trods for et vanskeligt 2020 med længerevarende nedlukninger af både breddeidrætten og detailhandlen, valgte det danske sportsbrand hummel at satse på en offensiv spillestil og investere i fremtiden.
En taktik, der har vist sig at have en positiv effekt på forretningen, da hummel kommer ud af 2021 med det bedste resultat på både top- og bundlinjen i brandets snart 100-årige historie. Her stiger omsætningen med 511 mio. DKK til 1.858 mia. DKK i 2021, mens det samlede overskud lander på 115 mio. DKK.
“Som sportsbrand har vi en naturlig vindermentalitet, og det skinner virkelig igennem hos vores medarbejdere, der via engagement og omstillingsparathed har været med til at levere et fantastisk comeback i 2021. Det understreger endnu engang den unikke kultur i hummel, hvor vi løfter i flok og hele tiden spiller hinanden bedre i dagligdagen,” udtaler Allan Vad Nielsen, CEO i hummel.
Kraftig vækst på det tyske marked
Den markante vækst i omsætningen, der er bredt funderet på tværs af hummels kategorier, markeder og distributionskanaler, skyldes blandt andet en positiv udvikling på det tyske marked, hvor hummel de seneste tre år har tredoblet den samlede forretning og nu nærmer sig en omsætning på 1 mia. DKK.
“Vi har aldrig været i tvivl om det store potentiale på det tyske marked, men det er først de senere år, at vi for alvor har fået et gennembrud i markedet. Derfor forventer vi også at kunne fortsætte væksten på det tyske marked i 2022 – og det gælder både online og offline. Samtidig har vi store forventninger til vores nye fodboldsponsorat i FC Köln, der træder i kraft fra sommeren 2022,” udtaler Allan Vad Nielsen.
Foruden væksten på det tyske marked er det også de skandinaviske lande – Danmark, Sverige og Norge – der med en samlet vækst på 35% har været hummels nøglespillere i forhold til resultatet i 2021.
Nye muligheder i wholesale
De seneste to år har hummel haft stor succes med et øget fokus på digitalisering, og via online partnere og egen e-com er det nu for tredje år i træk lykkedes at fordoble den digitale omsætning. Alligevel er det fortsat wholesale, der udgør det største forretningsområde og samtidig oplever markant vækst.
“Flere af vores konkurrenter har valgt at nedprioritere wholesale, og det har efterladt et hul i markedet, som vi forsøger at udnytte til at styrke vores tilstedeværelse og være en endnu stærkere samarbejdspartner for vores kunder. I de seneste tre år har vi virkelig formålet at erobre markedsandele i wholesale, og med en samlet vækst på 30% i 2021 er det fortsat en absolut topprioritet for os,” udtaler Allan Vad Nielsen.
Forventninger til 2022
Til trods for usikkerheden omkring den nuværende markedssituation med krig i Ukraine, historisk høj inflation og corona i Kina er hummel fortsat fortrøstningsfulde i forhold til den resterende del af 2022.
“Vi har fået en positiv start på 2022, hvor vi vækster hele vejen rundt i forhold til vores rekordår i 2021. Men hvis der er noget, corona har lært os, så er det, at man aldrig skal tage noget for givet. I det nuværende marked er det nærmest umuligt at spå om, hvordan verden ser ud om seks måneder, og derfor handler det i høj grad om at være omstillingsparat og løbende tilpasse sig markedsforholdene. Det er vi lykkes ganske fint med indtil nu, men vi har stadig kun spillet første halvleg, så tiden må vise, hvordan det ender med at se ud, når året er gået,” slutter han.
Foruden hummel indgår de tre brands; Newline (løbetøj), Halo (modetøj) og Sometime Soon (børnetøj) også som en del af selskabets samlede regnskab.
Kontakt:
PR & Communication Manager Nicolai Johansen email: nijo@hummel.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/hummel-leverer-rekordregnskab-med-trecifret-millionoverskud?releaseId=13652465
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **