Pressemeddelelse fra Topdanmark A/S
Listen over lufthavne, der melder om kaotiske køer i sikkerhedskontrollen på grund af mangel på personale, vokser frem mod sommerferien.
Det samme gør antallet af bekymrede kunder, som ringer til Topdanmark, et af landet største forsikringsselskaber, med spørgsmål om netop mulighederne for at få hjælp fra rejseforsikringen, hvis man misser sit fly.
Den seneste måned er antallet af henvendelser steget med 28 procent sammenlignet med samme periode før corona, det vil sige i 2019, viser en ny opgørelse fra Topdanmark.
6 ud af 10 opkald handler lige nu ikke om at anmelde en skade. Kunder ringer i stedet for at høre om mulighederne for at få hjælp.
Bekymringen er ikke uden grund. Københavns Lufthavn har den seneste måned meldt om ventetider på over 45 minutter, samme melding om kapacitetsproblemer og lange køer kommer også fra nogle af verdens største knudepunkter som Schiphol Airport i Amsterdam, Heathrow Airport i London, Frankfurt Airport i Tyskland og Pearson Airport i Toronto i Canada.
“Vi kan allerede mærke på både antallet af kunder, der ringer med spørgsmål til dækningen på sommerferien, og det markant stigende salg af rejseforsikringer, at rigtig mange har travlt med at komme på ferie efter flere år med nedlukninger under coronapandemien. Vi kan desværre også konstatere, at netop efterveer fra corona betyder, at en af de helt store udfordringer denne sommer kan blive at nå sit fly, da lufthavne og rejselskaber mangler personale i alt fra check-in skrankerne til sikkerhedskontrollen,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.
“Står man i en situation, hvor man misser sit fly, fordi man står i en lang kø til sikkerhedskontrollen, dækker rejseforsikringen, hvis man er mødt op i lufthavnen i god tid, som minimum i den tid som lufthavnen eller rejsearrangøren anbefaler. Vi dækker, hvis man er mødt op til tiden og har haft styr på de nødvendige rejsedokumenter og alligevel uforskyldt kommer for sent til flyet,” siger han.
Hjælp til at indhente rejseruten
Rejseforsikringen kan hjælpe med udgifter til at “indhente din rejserute”, det vil sige betaling af fx ny flybillet eller rimelige og nødvendige udgifter til eventuel kost, logi og transport, hvis man fx bliver ombooket til et fly med afgang dagen efter.
Står man i en situation, hvor man misser sit fly, opfordrer Topdanmark kunder til ikke at tage hjem. I stedet skal de
, der sidder klar til at hjælpe og finde en løsning i hvert tilfælde.Lige nu anbefaler Københavns Lufthavn, at man ankommer to timer inden afrejse, hvis man skal rejse inden for EU. Anbefalingen er tre til fire timer for rejser uden for EU. Samme melding kommer fra større flyselskaber som SAS, Air France, KLM, British Airways, Iberia og Lufthansa.
//
Fem gode råd til at komme hurtigt gennem lufthavnen:
- Hold dig opdateret og følg informationen fra både flyselskaber, rejseselskaber og de lufthavne, du skal flyve fra, i perioden op til din rejse. Som minimum på afrejsedagen.
- Hav de nødvendige rejsedokumenter klar, da der fortsat kan stilles krav om fx coronapas og indrejseregistrering i en lang række lande, specielt uden for EU.
- Overvej, om det er muligt kun at medbringe håndbagage, så du undgår ventetid i check-in. Gør væsker og elektronik klar til at blive taget særskilt ud i sikkerhedskontrollen – eller overvej, hvis du har indchecket bagage, om netop væsker og elektronik kan pakkes i den store kuffert?
- Check ind online. Ofte åbner flyselskaber for indcheckning allerede et par dage før afgangen.
Påregn ekstra tid til at gå fra check-in til boarding i gaten, både hvis der er ekstra mange passagerer på travle rejsedage, hvis du medbringer specialbagage, eller hvis du har brug for særlig assistance.
Kontakt:
Pressechef Troels Karlskov email: tkj@topdanmark.dk
Presserådgiver Søren Martin Olsen email: smo@topdanmark.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/lufthavnskaos-giver-rodglodende-telefoner-hos-forsikringsselskab-sadan-er-du-daekket-hvis-du-misser-flyet?releaseId=13652220
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **