PRM / Christina Blaagaard bliver ny formand for Danske Medier

    Pressemeddelelse fra Danske Medier

    Danske Mediers generalforsamling blev afholdt i skyggen af voldsomme internationale begivenheder. Begivenheder, der har udfordret demokratiske værdier som presse- og ytringsfrihed samt adgangen til faktabaseret information. Men også begivenheder, der utvetydigt har tydeliggjort vigtigheden af frie, uafhængige medier i en stadig mere digital verden.

    Til at fortsætte arbejdet for frie og private mediers interesser er Christina Blaagaard fra Teknologiens Mediehus nu trådt i spidsen som ny formand for Danske Medier. Hun overtager posten fra Jesper Rosener, adm. direktør i Jysk Fynske Medier, der har været formand siden 2018.

    Danske Mediers adm. direktør, Mads Brandstrup, glæder sig over valget af den kommende formand, som vil fortsætte det høje niveau og hårde arbejde for Danske Mediers interesser:

    “Jeg glæder mig til samarbejdet med Christina Blaagaard i spidsen for bestyrelsen de kommende år. Christina kommer fra en stærk baggrund fra både fagmedier, landsdækkende dagblade og har en omfattende viden indenfor en bred palet af teknologimedier. Fagmedier spiller en essentiel rolle i vores samfund i dag, hvor misinformation og fake news udfordrer fakta og undergraver valid nyhedsjournalistik.”

    Regulering af techgiganter er en afgørende agenda for den danske mediebranche, og som Mads Brandstrup mener, at den kommende formand er godt klædt på til at tage op:

    “Data og digital annoncering udgør en stor del af mediernes infrastruktur samtidig med, at vi kæmper mod techgiganternes magt og stigende markedsandele, der skader konkurrencen og skævvrider vores demokrati. Mediebranchen er i gang med en digital udvikling, hvor vi sideløbende i de kommende år skal arbejde for mere regulering af techgiganterne og en mere fair og ansvarlig markedsføring. Her er jeg sikker på, at Christina Blaagaard vil være med til at løfte disse dagsordner med en stærk faglig ballast og indsigt,” siger Mads Brandstrup.

    Christina Blaagaard ser frem til sin nye rolle som formand og de opgaver, der venter forude:

    “I en tid, hvor enhver på godt og ondt kan påberåbe sig sin version af sandheden i det offentlige rum, er det afgørende, at vi ikke alene fastholder vores principper, men at vi også bruger energi og ydmyghed på at forklare dem,” fastslår hun.

    “22 års arbejde i den digitale medieorkans øje har lært mig, at ingen – heller ikke gode mediefolk – kan se om hjørner. Vores forretningsmodeller er i dag langt mere forskellige fra medie til medie, end de var for 20 år siden. Vi blev ‘disruptet’, længe før det blev moderne, og sammenligner man med andre brancher, er vi derfor mere modne i vores digitale forståelse og innovationskraft. Vi skal – både hinanden imellem og i forhold til vores internationale konkurrenter – kræve lige spilleregler. Ny regulering er vigtigt. Lige så vigtigt er det, at de regler, der indføres, håndhæves ens for alle. Det duer ikke, at det, som Google, Apple eller Facebook får lov til at kalde førsteparts data, har en volumen, der svarer til, at samtlige danske medier lystigt delte data om brugerne,” lyder det videre fra den kommende formand.

    Læs Danske Mediers årsberetning 2021 her.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/christina-blaagaard-bliver-ny-formand-for-danske-medier?releaseId=13651505

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **