PRM / Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

    Pressemeddelelse fra Danske Medier

    Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

    2021 var på mange måder et helt unikt år, også for den digitale annonceomsætning. Fremgangen i digital annoncering var markant i 2021 med en samlet stigning på 1,7 mia. kroner svarende til en vækst på 19,3 procent i forhold til 2020. Hvor annoncemarkedet i 2020 i høj grad var ramt af corona, og online annonceomsætning kun steg marginalt i forhold til 2019, så sætter væksten i 2021 rekord.

    Den positive udvikling viser sig indenfor størstedelen af kategorierne, hvor blandt andet Display, inklusiv sociale medier, steg med 24,9 procent. For sociale medier alene registreres en vækst på over 27 procent. Både andet og især fjerde kvartal slog fuldstændig igennem loftet for den digitale annonceomsætning. Det er en vigtig udvikling, mener administrerende direktør i Danske Medier Mads Brandstrup.

    “Den store forskel i tallene bare fra 2020 til 2021 viser, hvor store udsving, der kan være på annoncemarkedet, og hvor let markedet kan påvirkes af eksterne faktorer som en global pandemi. Rapporten bringer gode nyheder med sig med de rekordhøje omsætningstal på tværs af stort set alle kategorier. Det er vigtigt, for omsætningen er med til at udvikle og drive kvalitetsjournalistikken fremad, der skal navigere i en stadig mere digital og kompleks verden med fake news, misinformation og cybertrusler,” udtaler Mads Brandstrup.

    Samtidig konkluderer rapporten, at de internationale aktører Google og Facebook igen har øget deres omsætning i det danske marked. I 2021 med en samlet vækst på mere end 1,1 mia. kroner i. De to virksomheders markedsandele udgør tilsammen 64 procent af den totale digitale omsætning. Ifølge Mads Brandstrup er disse tal bekymrende, både for mediebranchen og vores demokratiske samfund i Danmark.

    “Tallene viser tydeligt, at techgiganterne fortsat æder en større andel af det digitale annoncemarked. Det svækker konkurrencen og har konsekvenser for vores for demokrati. Udviklingen udfordrer vores økonomiske fundament for at producere kvalitetsjournalistik til borgerne og det forringer adgangen til uafhængig og nuanceret oplysning. Vi foreslår, at den kommende medieaftale indeholder en konkret indsats, der skal begrænse techgiganternes konkurrenceforvridende magt. EU er netop nået til enighed om Digital Services Act og Digital Markets Act, som er historiske i forhold til at sætte en stopper for giganternes dominerende position på det digitale marked. Danmark bør i den kommende medieaftale forpligte sig på at bruge de redskaber fuldt ud til at skabe mere fair og lige konkurrence,” siger Mads Brandstrup.

    Rapporten kan købes på Danske Mediers hjemmeside.

    Kontakt:

    Presse- og kommunikationskonsulent Josefine Anker tlf.: 61770843 email: joa@danskemedier.dk

    Adm. direktør i Danske Medier Mads Brandstrup tlf.: 92 82 32 84 email: mab@danskemedier.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-rapport-rekordhoj-vaekst-i-digital-annonceomsaetning-er-gode-nyheder-men-techgiganter-indtager-stadig-storre-markedsandele?releaseId=13649900

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **