Pressemeddelelse fra Børns Vilkår
To års corona-pandemi og krigen i Ukraine har skærpet behovet for, at børn og unge altid kan få hjælp, når angst, bekymringer og søvnløshed melder sig. Takket være sidste års landsindsamling kunne BørneTelefonen fra november 2021 blive permanent døgnåben, og det betyder, at børn og unge kan få hjælp på præcis de tidspunkter, de har mest brug for det.
Søndag den 27. marts afholder Børns Vilkår dette års landsindsamling, som over 11.500 indsamlere har tilmeldt sig. De rekordmange indsamlere giver danskere over hele landet mulighed for at støtte op om BørneTelefonens arbejde for børn og unge – og behovet er stort, siger direktør Rasmus Kjeldahl:
“Vi kan se i samtalerne, at psykisk mistrivsel fylder væsentligt mere end tidligere, og særligt om natten er der mange samtaler med børn og unge om selvmord. To års coronapandemi spiller helt sikkert ind, og oveni står vi i en usikker verdenssituation med krigen i Ukraine. Det påvirker danske børn og unge rigtig meget, og vi får samtidig en opgave med at støtte de ukrainske børn og unge, der kommer til Danmark,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.
Pengene fra årets landsindsamling går til at drive og udvikle BørneTelefonen – både gennem rekruttering og uddannelse af flere frivillige rådgivere og i form af mere indirekte rådgivning gennem videoer, podcasts og temasider, hvor børn og unge kan finde råd og fakta om f.eks. ensomhed, kærlighed, seksualitet og angst.
Ingen børn og unge skal stå alene med alvorlige svigt
BørneTelefonen spiller en særligt vigtig rolle, når det gælder børn og unge, som oplever vold og svigt i hjemmet. De har brug for, at der er voksne, som døgnet rundt har mulighed for at hjælpe dem i sikkerhed, eller som kan lave en underretning til myndighederne, hvis de ønsker det.
“Det er afgørende, at ingen børn og unge står alene med store problemer og alvorlige svigt. Mange fortæller os, at de ikke kan betro sig til nogen, fordi de ikke tror, de vil blive forstået eller troet på. Andre er bange for konsekvenserne ved at fortælle om overgreb i hjemmet, eller synes, det er skamfuldt at vokse op i en udsat familie,” siger Rasmus Kjeldahl.
I alt havde BørneTelefonen over 55.300 samtaler med børn og unge i 2021. Den hyppigste henvendelsesårsag er forholdet mellem børn og forældre, ligesom selvskade og selvmordstanker er voksende problemstillinger. Også ensomhed er i top 10 over hyppigste henvendelsesårsager.
Fakta:
· Børns Vilkår afholder landsindsamling søndag d. 27. marts.
· De indsamlede midler går bl.a. til at drive og udvikle BørneTelefonen gennem rekruttering og uddannelse af flere frivillige rådgivere. I år vil nogle af midlerne også gå til at sikre, at ukrainske børn og unge, som kommer til Danmark, kan række ud efter hjælp på BørneTelefonen.
· BørneTelefonen har eksisteret siden 1987 og har åbent alle dage døgnet rundt, året rundt.
· I 2021 havde BørneTelefonen over 55.300 samtaler med børn og unge, hvilket er det højeste antal nogensinde.
· Man kan aflevere sin indsamlingsbøtte i landets Bog & idé, Legekæden og Imerco butikker senest dagen efter indsamlingen i butikkernes almindelige åbningstid. Det er også muligt at indlevere indsamlingsbøtten hos Børns Vilkår i Valby på selve indsamlingsdagen mellem kl. 12-18 og i udvalgte banker frem til d. 11. april – se hvilke her: https://bornsvilkar.dk/bliv-frivillig/indsamler/aflevering-af-indsamlingsboetten/
· Har man lyst til at støtte, er det også muligt at oprette en digital indsamling https://indsamling.bornsvilkar.dk/
Kontakt:
Presserådgiver Gitte Meyer Madsen tlf.: +4529421514 email: gmm@meyermedier.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/over-11500-danskere-star-sammen-om-at-sikre-hjaelp-til-udsatte-born-og-unge-i-danmark?releaseId=13644837
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








