Pressemeddelelse fra Vejdirektoratet
Flere og flere unge skrotter cyklen til fordel for et sæde i bussen, toget eller bilen. Det er ikke bare en kedelig, men også en usund udvikling, for det er, mens man er barn og ung, at man skal opbygge de gode, sunde vaner, man tager med sig resten af livet.
Partierne bag “Infrastrukturplan 2035” har udråbt 2022 til “Cyklens år”, og i løbet af året vil der blandt andet være fokus på tiltag målrettet børn og unge, som har stillet cyklen til side, og gode råd til cykelryttere og trafikanter på landevejene, der ofte glemmer at give plads, når deres veje krydser hinanden.
Transportminister Trine Bramsen siger:
“Jeg møder heldigvis rigtig mange unge på cykelstierne, men vi ser en kedelig tendens til, at for mange unge vælger cyklen fra. Det er super ærgerligt, for cyklen er en billig, god, sund og klimavenlig måde at bevæge sig rundt på. De gode vaner på cykelstien i ungdomsårene har stor betydning for, hvor mange der fortsat cykler i deres voksne liv. Med kampagnerne i “Cyklens år” håber vi, at vi kan minde kommende cyklister om cyklens fordele og dermed få endnu flere til at trampe i pedalerne samtidig med, at vi opmuntrer dem, der allerede cykler, til at fortsætte med at holde godt fast i cykelstyret.”
Hovedbudskabet i den nye kampagne “Du træner, når du ta’r cyklen” er, at cyklen er langt mere end bare transport fra A til B. For når man tager cyklen, får man gang i hele kroppen, leddene bliver smurt, og man får pulsen i vejret.
Du træner, når du ta’r cyklen
Undersøgelser viser, at det er ved de store skift i livet, som for eksempel når de unge flytter hjemmefra eller får det første job, at de gør sig tanker om at skifte cyklen ud med bil, bus, tog og andre transportformer.
Derfor er den første af de i alt fire cykelkampagner, der finder sted i “Cyklens år”, rettet mod unge mellem 15 og 21 år, for selvom en stor del af denne gruppe af unge stadig cykler, så bliver cyklen ofte fravalgt til fordel for mere stillesiddende transportformer – særligt i de år, hvor kørekortet åbner døren til bilen som transportmulighed.
For at få fat i den unge målgruppe bliver kampagnens budskab primært kommunikeret på sociale medier i form af en humoristisk film, der fremstiller en helt almindelig cyklist som en über-cool vindertype, der cruiser gennem byen til svedige hiphop-rytmer.
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Vejdirektoratet, siger:
“Jeg håber, at vi med kampagnen på de sociale medier kan få de unge til at holde fast i cyklen. Det er lidt for smart at køre i bil ned til fitnesscentret, for træningen kan lige så godt begynde, når man smækker hoveddøren og stryger afsted på cyklen. Cykling giver ilt til hjernen, gode ben og røde kinder. Det ved mange unge godt, men lad os nu gøre en indsats for at få endnu flere med op på cyklen og ud i verden.”
Som en del af kampagnen rykker en “Party Pedaler” ud i landet. “Party Pedaler” er en rullende juicebar med pedaler på barstolen, som møder de unge på udvalgte ungdomsuddannelser, hvor de unge får en gratis, lækker, økologisk juice, så længe der bliver trådt hårdt i pedalerne.
I dag kommer “Party Pedaler” rullende til FGU Syd- og Midtfyn i Svendborg fra kl. 12.00 til 12.30 og HF & VUC Klar i Slagelse fra kl. 15.50 til 16.20. Derudover var der snigpremiere på “Party Pedaler” i går på Business College Aarhus – HHX i Viby og i Horsens på Learnmark Horsens.
Fakta om “Cyklens år”
“Cyklens år” er en del af “Infrastrukturplan 2035”, og målet er, at endnu flere danskere skal få øjnene op for, at cyklen er et fantastisk transportmiddel både til hverdag og i weekenden.
Der er i “Infrastrukturplan 2035” flere indsatser, der skal fremme cyklisme, og i løbet af 2022 bliver der lanceret intet mindre end fire cykelkampagner, som er målrettet hver sin målgruppe: Unge, børn, voksne og trafikanter på landevejene, herunder motionscyklister.
Derudover er “Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme”, som arbejder for at højne vidensniveauet om cyklisme og cykelfremme i Danmark og internationalt, blevet etableret. Centret skal arbejde med at fremme cyklisme og sikre det bedst mulige vidensgrundlag.
Kampagnen “Du træner, når du ta’r cyklen” bliver lanceret i dag og løber frem til og med søndag den 19. juni. Kampagnen ruller ud der, hvor de unge er – på sociale medier som for eksempel Snapchat, Instagram og Facebook.
Kontakt:
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen tlf.: +45 7244 3222 email: mast@vd.dk
Transportministeriets pressetelefon: tlf.: 33 11 00 14
Vejdirektoratets pressetelefon: tlf.: 61 93 05 99
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/op-pa-cyklen-det-ren-motion?releaseId=13646557
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








