Pressemeddelelse fra Edition-S
“Jeg tænker altid min musik som melodier, men det er ikke tilfredsstillende for mig bare at skrive en smuk melodi,” fortæller Matias Vestergård om sin tilgang til instrumentalmusikken. “Jeg synes, det er smukt, hvis melodien er belemret af nogle forhindringer, som gør den særligt dyrebar.” De forhindringer finder Matias Vestergård i de specifikke instrumenter, han skriver for:
“Det er spændende at finde de helt særskilte muligheder og udfordringer, som det enkelte instrument kan have og så virkelig gå ind i dem og udnytte dem musikalsk,” fortæller han. Det kommer blandt andet til udtryk i værket OBSTACLE (2019) for cello og klaver, som Vestergård beskriver som en decideret forhindringsbane for cellisten, og i strygekvartetten TRÆK (2019), hvor strygerne spiller på begge sider af stolen og skaber en klanglig illusion om, at der er to strygekvartetter på scenen. I KORTE BREVE FRA EN LANG REJSE (2022) spiller klarinettisten på to klarinetter samtidig, en teknik der både ser fjollet ud og er enormt udfordrende for musikeren, men som til gengæld skaber en ekstra særlig musik.
“Så snart der er tekst involveret, slapper jeg meget mere af i det med at skrive melodier,” fortæller Matias Vestergård. På programmet til debutkoncerten er der to vokalværker: korværket REQUIEM (2020) skrevet til tekster af den østrig-ungarske forfatter Rainer Maria Rilke og hørespillet KORTE BREVE FRA EN LANG REJSE baseret på den danske forfatter Ingeborg Stuckenbergs rejsebeskrivelse af samme navn.
“En tekst er som en arkitekt-tegning. Hvis den virkelig taler til en, er det som at sidde med et blueprint, og så skal du bare bygge huset. Du skal selvfølgelig selv beslutte om døren skal være grøn eller blå, men hele strukturen er der i forvejen,” forklarer Matias Vestergård.
Matias Vestergård har i flere sammenhænge arbejdet sammen med forfatteren Lea Marie Løppenthin, som har været en stor inspirationskilde for ham, siden han første gang læste hendes digte. “Hun har en fantastisk blanding af noget lyrisk og noget enormt fjollet, eller ‘lollet’ og en dybde. Det er elementer som jeg selv har i min personlighed, men som jeg tidligere har kæmpet med at se, hvordan jeg skulle finde i min musik. Mødet med Leas tekster hjalp mig på vej til at finde de på overfladen ret fjollede tilgange til instrumenterne, som pludselig kan udløse noget dybsindigt og smukt.”
På den anden side af debutkoncerten venter “den virkelig verden” uden for konservatoriets trygge rammer, men for Matias Vestergård er der ingen ventetid på kommende bestillinger, og han har allerede flere opførelser i kalenderen. Senest har han lagt sidste hånd på sin helaftensopera LISBON FLOOR (2022) med libretto af Lea Marie Løppenthin, som bliver uropført på Copenhagen Opera Festival i august, 2022.
Læs mere om debutkoncerten
Matias Vestergråd er født i 1989 og blev i 2012 optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor han studerede først klaver hos Amalie Malling og siden komposition hos Niels Rosing-Schow, Jeppe Just og Simon Løffler. Derudover har han i fire år været kasserer i Ung Nordisk Musik Danmark, og var med til at arrangere den 75. udgave af festivalen i Aarhus 2021. Han har blandt andet modtaget Augustinusfondens særlige jubilæumsuddeling i 2017 og LeÌonie Sonnings talentpris i 2020.
Kontakt:
PR og markedsføring Solveig Lindeskov tlf.: 30224004 email: solveig@edition-s.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/matias-vestergard-debuterer-fra-det-kongelige-danske-musikkonservatorium?releaseId=13646145
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








