PRM / Danske Medier til medieforhandlerne: Regeringen må levere på sit tech-løfte lige nu

    Pressemeddelelse fra Danske Medier

    “Uret tikker, og det tikker desværre hurtigt. EU-forhandlingerne om kontrol med tech-giganterne er inde i sin absolut sidste fase, og her er stadig alvorlige mangler. Så vi har ikke den luksus, at vi kan vente helt til, at medieforhandlingerne er i mål senere på foråret. Der skal leveres på de gode intentioner i udspillet lige nu,” siger Danske Mediers adm. direktør, Mads Brandstrup.

    Udfordringen er særdeles reel. Nyhedsmedierne ser løbende, hvordan søgemaskiner og sociale medier i stigende grad udfaser mediers indhold ved at skrue ned for antallet af nyheder i feeds eller fjerne billeder og snippets for enten at presse udgivere til at frasige sig deres ophavsret, betale for at blive vist, eller til at indgå i ufordelagtige aftaler, der giver tech-giganterne en stor andel af brugernes betaling for nyhedsindhold og kvalitetsjournalistik.

    Danske Medier mener derfor, det er afgørende, at man fra regeringens side lægger maksimalt pres på de afsluttende forhandlinger mellem EU-Kommissionen, Rådet og EU-Parlamentet om Digital Markets Act (DMA), for at sikre presseudgivere fair adgang til alle platformtjenester, som både Europa-Parlamentet og flere lande, herunder Danmark, støtter op om. Desværre er EU-Kommissionen med Vestager i spidsen fodslæbende i spørgsmålet.

    “Regeringen skriver eksplicit i sit udspil, at man agter at samle ligesindede lande i opgøret med tech-giganterne. Det må regeringen gøre nu i dette vigtige spørgsmål og sammen gå til det franske EU-formandskab for at presse EU-Kommissionen til at levere et stærkere resultat, end det der er på bordet lige nu. Hvis vi misser denne historiske mulighed, er intentionerne ikke andet end pæne ord på et stykke papir i Danmark. Langt fra dér, hvor kampen for troværdige nyheder står. En kamp, der i disse uger desværre igen viser sig relevant med den vidtgående misinformation, vi ser om krisen i Ukraine,” siger Mads Brandstrup.

    Implementeringen af første del af ophavsretsdirektivet var en væsentlig milepæl, der giver danske udgivere mulighed for at forhandle kollektivt med gatekeepere om et passende vederlag for brug af pressepublikationer. En dansk enegang er dog desværre ikke tilstrækkeligt til at dæmme op for tech-giganternes uforholdsmæssige forhandlingsstyrke over for medier. Der er behov for, at DMA pålægger tech-giganterne at behandle presseudgivere retfærdigt på europæisk plan.

    Uden denne afgørende ændring risikerer DMA reelt blot at legitimere tech-giganternes urimelige adfærd i søgemaskiner og på de sociale netværk.

    Kontakt:

    Adm. direktør i Danske Medier Mads Brandstrup tlf.: 92 82 32 84 email: mab@danskemedier.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danske-medier-til-medieforhandlerne-regeringen-ma-levere-pa-sit-tech-lofte-lige-nu?releaseId=13644098

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **