Pressemeddelelse fra Aalborg Universitet
PUBLIKUM er navnet på et nyt, tekno-antropologisk data-værktøj. Det analyserer data om bestemte temaer på sociale medier og fra nyhedspressen som input til manuskriptudvikling og andre kreative processer.
Værktøjet er blevet udviklet af forskere fra Aalborg Universitet i samarbejde med software-virksomheden Trifork og det antropologiske konsulenthus Will & Agency.
– PUBLIKUM er et klart eksempel på, hvordan man kan kombinere antropologisk analyse med blandt andet maskinlæring og data, så det giver et relevant, kunstnerisk input, siger lektor Anders Kristian Munk fra Institut for Kultur og Læring.
Nyt og bedre overblik
Will & Agency har iværksættere og arvtagere af projektet og har allerede brugt værktøjet på flere store filmprojekter.
Blandt andet animations- og dokumentarfilmen FLUGT, der er årets danske Oscar-kandidat, og biograffilm som Pagten og Smagen af Sult.
Samarbejdet med filmverdenen forgår konkret ved, at antropologerne fra konsulenthuset Will & Agency sammen med filmmageren definerer nogle overordnede tematikker og søgeord. Værktøjet kan derefter visualisere data fra flere hundredetusindevis nyhedsartikler og opslag på sociale medier om udvalgte temaer.
Målet er at kunne give et både kvalitativt og kvantitativt indblik i emnerne og debatten omkring dem.
– Fordelen for filmskaberne er, at de får et nyt og bedre overblik over, hvilke emner de skriver sig ind i, og hvordan folk taler om dem. Det giver mulighed for at blive overrasket og få nye idéer i den kreative proces, siger Niels Alberg, som er partner i konsulentfirmaet Will & Agency.
Kan dokumentere samfundsrelevans
Samtidig kan det dokumentere manuskriptets samfundsrelevans, hvilket i stigende grad er krav til for at modtage filmstøtte.
– Samtidig med kreativt input bliver det altså muligt for filmmagerne at dokumentere overfor fondene, at de har taget kravene om samfundsmæssig relevans alvorligt på et helt nyt niveau, siger Niels Alberg.
Data bliver i forvejen i stadig højere grad brugt til filmudvikling. Blandt andet ved at analysere fortidens succeser forsøger mange produktionsselskaber at skrive fremtidens sællerter.
– PUBLIKUM kan ikke fortælle, om du har en god historie eller ej. Den kan fortælle, hvad folk tænker og føler om bestemte emner, hvilket øger kompleksiteten i stedet for at forenkle, siger Niels Alberg.
Efterspurgt af kulturbranchen
Generelt har kulturlivet tidligere haft svært ved at bruge big data på en meningsfyldt måde, der ikke handler om at forudsige kommerciel succes. Og det gør PUBLIKUM til et spændende værktøj med store perspektiver, fortæller lektor Anders Kristian Munk.
– Projektet er med til at vise, hvordan antropologi kan kombineres med AI og data, og hvordan disse analyser kan være relevante for kulturinstitutioners udvikling. Det er der stor efterspørgsel på fra kulturbranchen, som oplever stigende krav til brug af data, siger han.
Samtidig er PUBLIKUM et godt eksempel på, hvordan humaniora og samfundsvidenskab ved hjælp af data science kan skabe helt nye indsigter. Det er et vigtigt forskningsområde, og særligt på Aalborg Universitet vil den type projekter fylde endnu mere i fremtiden.
Det er blandt andet ambitionerne for det nye SSH Fakultet, der er en sammenlægning af de humanistiske og samfundsvidenskabelige fakulteter.
– Det giver fuldstændig, intuitiv mening at bruge data i kombination med andre forskningsmetoder. Det kommer vi til at se meget mere til i fremtiden, siger Anders Kristian Munk.
FAKTA:
– PUBLIKUM er lavet i samarbejde mellem forskere fra forskningsgruppen TANTLAB på Aalborg Universitet, konsulentfirmaet Will & Agency og it-virksomheden Trifork
– Støttes af EU’s Creative Europe-program, Det Danske Filminstitut, NL Film Fonds og Norsk Filminstitut
– Er blevet brugt på film som Flugt, Pagten og Smagen af Sult
– Læs mere på Publikum.io
Kontakt:
Lektor Anders Kristian Munk, Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet.
Telefon: 9940 7474. Mail: anderskm@hum.aau.dk
Konsulent og partner Niels Alberg, Will & Agency.
Telefon: 22 13 87 54. Mail: niels@publikum.io
Pressemedarbejder Mads Gregersen, AAU Kommunikation.
Telefon: 99408416. Mail: mdg@adm.aau.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nyt-vaerktoj-bruger-data-til-manuskriptudvikling—er-allerede-blevet-brugt-pa-flere-store-film?releaseId=13643963
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **