Pressemeddelelse fra Blå Kors Danmark
Det er ikke alle børn, som har masser af oplevelser med i bagagen, de kan fortælle deres klassekammerater om efter sommerferien.
Derfor arrangerer Blå Kors Danmark hvert år ferielejre for børn og unge fra familier med alkohol- og stofmisbrugsproblemer, fattigdom, psykisk sygdom og sociale udfordringer.
Det er det arbejde, som kunderne i Blå Kors’ genbrugsbutikker bakker op om ved at købe en særligt produceret mulepose. Poserne er sponsoreret af dagligvarekæden Lidl, og indtil videre er der solgt 6.500 poser til fordel for ferielejrene. Drømmen er, at man kan melde om udsolgt inden årets lejre.
“Det er fantastisk at opleve, at så mange kunder vælger at støtte vores ferielejre. Det er nemlig mere end bare en mulepose, man køber. Det er også håb og livsmod, som vi glæder os til at give til de mange børn og unge, vi skal have afsted på lejre til sommer, siger Thomas Røddik Korneliussen, som er chef for kommunikation og CSR i Blå Kors Danmark.
Alle pengene fra salget af muleposerne går direkte til Blå Kors Danmarks ferielejre.
Kvart million kroner til ferielejre
I 2021 var knap 300 børn og unge afsted på ferielejre i sommer- og juleferien fordelt på 12 lejre i hele landet. Ferielejrene drives af frivillige med økonomisk støtte fra fonde og virksomheder som sidste år talte navne blandt andet Ole Kirk’s Fond, Hempel Fonden, Jascha Fonden, Augustinus Fonden, Lidl og en række andre legater og fonde.
Hvis alle muleposerne fra Lidl bliver solgt i år, vil det betyde, at der sendes 250.000 kroner afsted til ferielejrene:
“Vi har nu snart i fem år samarbejdet med Blå Kors om forskellige initiativer, og vi bliver gang på gang imponeret over deres store engagement. Det er et fantastisk partnerskab, og det gør os rigtig stolte at se, at kunderne i Blå Kors’ genbrugsbutikker har taget så godt imod muleposerne. Salget af dem er med til at skabe stor glæde hos de mange børn og unge på ferielejrene, og vi krydser selvfølgelig vores fingre for, at der bliver udsolgt inden sommer, så der kan sendes endnu flere penge afsted til det gode projekt,” siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl.
Opbakningen til ferielejrene fra både kunder i genbrugsbutikker, virksomheder og fonde er helt afgørende for, at lejrene kan finde sted, fortæller Thomas Røddik Korneliussen, som er chef for kommunikation og CSR i Blå Kors Danmark:
“Jeg er rigtig stolt over, at Blå Kors Danmark kan indgå samarbejde med så mange forskellige virksomheder og fonde. Vores partnerskab med Lidl er et rigtig godt eksempel på, hvordan en virksomhed kan støtte på mange forskellige måder. Muleposerne er blot et af mange projekter, vi har udviklet i samarbejde med detailkæden”.
Muleposerne sælges for 25 kroner og stykket og kan købes ved kassen i Blå Kors’ genbrugsbutikker over hele landet.
Fakta om ferielejre
- I 2021 var 286 børn og unge afsted på Blå Kors Danmarks ferielejre i sommer- og juleferien.
- Lejrene arrangeres af frivillig voksne, som brænder for at dele ud af deres tid, engagement og omsorg.
Kontakt:
Kommunikationsmedarbejder i Blå Kors Danmark Anette Helligsø tlf.: 31 37 38 16 email: ahe@blaakors.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/muleposer-samler-penge-ind-til-sommerlejre-for-udsatte-born-og-unge?releaseId=13642394
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








