Pressemeddelelse fra DSK – De Samvirkende Købmænd
Købmænd er en mangelvare, og mange steder i landet er der problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed.
Derfor indleder landets næsten tusind købmænd i brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd, DSK, nu en stor kampagne, der skal løfte købmændenes image og medvirke til, at antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen bliver større.
Kampagnen kører i to spor: Et image-spor, der skal løfte dagligvarehandlens anseelse, jobbet som købmand og i det hele taget det at arbejde i en dagligvarebutik. Det andet spor handler direkte om rekruttering og skal øge antallet af personer, der her lyst til at vælge en karriere i branchen.
Kampagnen under overskrifter som “Det handler om mere end at handle ind” indledes i dag med helsidesannoncer i dagblade og ugeaviser, biografreklamer og indslag på de sociale medier som Facebook, LindedIn, Tik-Tok, YouTube og Instagram. I forbindelse med kampagnen er der også produceret en hjemmeside: , som kan guide de unge videre til de enkelte kæder og deres job og karrieremuligheder.
“Vi savner nye købmænd og har – ligesom alle andre – mange steder i landet problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed. Derfor gør vi nu en ekstraordinær indsats for, at “lagkagen” – antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen – bliver større. Og så vil vi selvfølgelig gerne have det største stykke, fordi vi i købmændenes verden har en kombination af selvstændighed, lokalt engagement og indtjeningspotentiale, som ingen andre kan byde på”, siger John Wagner, adm. direktør for DSK.
“Og så er vi så inderligt trætte af politikere, der med statsministeren i spidsen har talt job i dagligvarehandlen ned. Det er job, som man ikke bare skal tage af nød, fordi man ikke kan få noget andet. Det er job, der de seneste to år har vist sig som en del af den samfundskritiske infrastruktur. Det er hverdagens helte. Det er faktisk rigtigt gode stillinger, hvor man i købmændenes verden kan gøre hurtig karriere fra flaskedreng til købmand, hvis man gør en ekstra indsats, kan samarbejde med kolleger og lide at tale med kunderne. Vi kan ikke alle blive stjernekokke eller influencers, men mange kan få en rigtig fed tilværelse som købmand eller ledende medarbejder i vores butikker.”
Bag kampagnen står alle dagligvarekæderne i DSK: REMA 1000, MENY, SPAR, Min Købmand, Let-Køb, Løvbjerg og ABC Lavpris. Købmændenes finansieringsinstitut, KFI Erhvervsdrivende Fond, har støttet kampagnen med et millionbeløb.
Kontakt:
Adm. direktør John Wagner tlf.: +45 2023 2616 email: jw@dsk.dk
Kommunikationsmedarbejder Niels Tønning Rasmussen email: ntr@dsk.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/millionkampagne-skal-styrke-kobmaendene?releaseId=13642495
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








