PRM / Nyt IT-værktøj kan analysere danske virksomheders stillingsopslag – og medvirke til flere ansøgninger fra begge køn

    Pressemeddelelse fra Jobeffekt.dk

    Jobeffekts “Gender Decoder” tager udgangspunkt i international forskning fra b.la. Canada og USA. Forskningen viser, at kvinder og mænd ubevidst opfatter (afkoder) ord forskelligt og dette har betydning for, hvem der søger de ledige stillinger. Derudover er det påvist, at det at være opmærksom på ordlyden i stillingsopslaget kan ændre fordelingen i antallet af kvindelige/mandlige ansøgere.

    “Vi har i Jobeffekt det ønske, at den bedste kandidat skal have jobbet – uanset køn. Men ofte er det ikke sådan. Forskningen har påvist, at nogle ord er meget maskulint orienteret – andre er feminint orienteret. Og der er evidens for, at kvinder undlader at ansøge stillinger, hvis ordlyden i stillingsopslaget er meget maskulint. Det er ligeledes fx påvist, at kvinder er mere omhyggelige og korrekte omkring deres jobmæssige kompetencer end mænd”, udtaler CEO i Jobeffekt Tristian Sommer.

    Til at udvikle projektet har Jobeffekt fået rådgivning fra Professor i anvendt kunstig intelligens Anders Kofod-Petersen. “Data kan med fordel benyttes til optimering og automatisering af arbejdsgange. Det er interessant og berigende, at data også kan benyttes til at gøre arbejdsmarkedet mere retfærdigt”, udtaler Anders Kofod-Petersen.

    Kontakt:

    Tristian Sommer – CEO Jobeffekt
    Mobil: 2962 5133
    Mail: ts@jobeffekt.dk

    Anders Kofod-Petersen – Professor i anvendt kunstig intelligens
    Mobil: 4115 1248

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nyt-it-vaerktoj-kan-analysere-danske-virksomheders-stillingsopslag-og-medvirke-til-flere-ansogninger-fra-begge-kon?releaseId=13641066

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **