PRM / BørneTelefonen havde rekordmange samtaler med børn og unge i 2021

    Pressemeddelelse fra Børns Vilkår

    “Jeg er et sted, hvor selvmord ser ud til at være den bedste udvej. Jeg vil finde en måde at stoppe det hele.”

    Sådan lød det fra en 13-årig i en af henvendelserne til BørneTelefonen i 2021. Barnet var blandt de mere end 55.300 børn og unge, der kom igennem til en rådgiver.

    De rekordmange samtaler skyldes især, at BørneTelefonen har været i stand til at besvare flere henvendelser. I november blev BørneTelefonen døgnåben, og samtidig har Børns Vilkår fået flere frivillige i hele landet, fordi der nu er mulighed for, at frivillige kan rådgive hjemmefra. Dermed kan der svares på flere henvendelser på både telefon, chat, sms og brevkasse.

    Gennemsnitsalderen for de børn og unge, der havde samtaler med BørneTelefonen i 2021, er 14,5 år. Det hyppigste emne var forholdet mellem børn og forældre, og samtidig kom ensomhed med i top 10 over de hyppigste henvendelsesårsager.

    “Der er ingen tvivl om, at coronakrisen har været og er afgørende for børnenes trivsel. Inden corona kom, var det forelskelse og kærlighed, der var den hyppigste henvendelsesårsag på BørneTelefonen, men fordi børn har været mere i hjemmet de seneste år, har problemer med trivslen i familien fyldt mere. Vi oplever også, at flere har brug for at tale om ensomhed – mange har svært ved at håndtere den sociale isolation og har oplevet tab af vigtige venskaber” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

    Alvorlige samtaler om natten
    Der ses en væsentlig stigning i andelen af samtaler, der handler om psykisk mistrivsel – fra 20,8 procent i 2020 til 22,8 procent i 2021. Selvmordstanker er den hyppigste henvendelsesårsag i denne kategori med 3.534 samtaler i 2021.

    “Vi forventer desværre at se en fortsat stigning af samtaler om selvmordstanker i 2022. BørneTelefonen blev døgnåben i november 2021, og vi kan se i de foreløbige tal, at samtaler om selvmordstanker er hyppigere om natten,” siger Rasmus Kjeldahl.

    Udover den direkte rådgivning af børn på BørneTelefonen, foregår der indirekte rådgivning gennem Bornetelefonen.dk, podcasts, YouTube og workshops på skoler. Bornetelefonen.dk havde mere end 1 mio. besøg i 2021.

    Børns Vilkår driver også ForældreTelefonen, som er rådgivning til alle voksne omkring børn. Her var der 5.562 samtaler i 2021, og også her var det samtaler om forholdet mellem barn og forælder, der steg mest – fra en andel på 20,2 procent i 2020 til 23,8 procent i 2021. Der ses også større stigninger i samtaler om ‘Samarbejde mellem forældre og skolen’ og om ‘Psykiske lidelser/diagnoser’. Det er dog samtaler om samvær, der suverænt fylder mest med en andel på 27,3 procent af alle samtaler.

    Kontakt:

    Pressetelefon tlf.: 20204459

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/bornetelefonen-havde-rekordmange-samtaler-med-born-og-unge-i-2021?releaseId=13640566

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **