PRM / Eksperter: Derfor er intern kommunikation vigtig

    Pressemeddelelse fra dnp Visiosign

    “God intern kommunikation er den lim, der får en virksomhed til at hænge sammen.”

    Sådan siger lektor Bjarne Rostbøll Christiansen, der underviser i ledelse og kommunikation på erhvervsakademiet Cphbusiness.

    Han vurderer, at intern kommunikation er en disciplin, som virksomheder i årevis har nedprioriteret i forhold til ekstern kommunikation.

    Risiko for utroværdig ledelse

    “Konsekvensen af ikke at prioritere intern kommunikation lige så højt som den eksterne er, at medarbejderne ikke kan genkende det billede, virksomheder giver af sig selv udadtil. Ledelsen kommer til at fremstå utroværdig, og det går ud over medarbejdernes motivation. De har svært ved at se sig selv i organisationens værdier og strategiske målsætning,” forklarer Bjarne Rostbøll Christiansen.

    Han oplever, at det ofte er de mere erfarne kommunikationsmedarbejdere, som tager sig af den eksterne kommunikation, mens de mere uerfarne medarbejdere formidler den interne kommunikation.

    “I dag går det bedre end tidligere, fordi virksomheder er begyndt at se god intern kommunikation som nødvendig. Det nytter ikke at fortælle omverdenen, hvem man er, hvis man ikke har styr på sin forretning.” forklarer Bjarne Rostbøll Christiansen.

    Han peger på, at intern kommunikation har et godt udgangspunkt i Danmark, hvor mange medarbejdere er meget engagerede i deres arbejde.

    Arbejdsglæde og sammenhængskraft

    Han bakkes op af kommunikationskonsulent Kresten Schultz-Jørgensen, der har mange års erfaring med at rådgive virksomheder i intern kommunikation.

    Kresten Schultz-Jørgensen mener, at god intern kommunikation er afgørende for arbejdsglæden og sammenhængskraften på en arbejdsplads.

    “En velstruktureret ledelseskommunikation gør, at medarbejderne aldrig er i tvivl om, hvad de skal bidrage med og hvorfor,” siger han og tilføjer, at god intern kommunikation sikrer en god arbejdskultur og gør det lettere at tiltrække dygtige medarbejdere og udvikle de bedste produkter, fordi der er en klar retning for virksomheden.


    Skærmbeskeder som alternativ

    Eksperterne forklarer, at der findes forskellige former for intern kommunikation. Der er den uformelle, som kan være løs idéudvikling ved kaffeautomaten eller i kantinen, og der er den formelle, som foregår til møder, på intranet, e-mails og lignende.

    Men ikke alle medarbejdere er lige flinke til at tjekke beskederne.

    Derfor kan det være en god idé at tænke i alternativer som eksempelvis informationsskærme, siger Leo Christiansen, der er IT-direktør i dnpVisiosign, som med skærmbaserede løsninger hjælper virksomheder med at skabe et digitalt miljø, som understøtter organisationens arbejde.

    Demokratisering af information

    “Med en velplaceret informationsskærm i kantinen eller et andet velbesøgt sted får medarbejderne relevante beskeder ved bare at gå forbi skærmen,” siger Leo Christiansen og peger på, at informationsskærme fungerer godt i virksomheder, hvor mange medarbejdere ikke nødvendigvis sidder foran en computer.

    “I de virksomheder gør informationsskærmen beskederne tilgængelige for alle. Det er en demokratisk måde at kommunikere på, hvor ingen udelukkes.”

    Eksperternes råd:

    Varier budskabet

    Intern kommunikation skal både rumme positive beskeder og de mere alvorlige budskaber, som en virksomhed har brug for at formidle.

    Begræns beskederne

    Hvis intranet eller opslagstavlen er plastret til med informationer, mister medarbejderen overblikket og overser budskabet.

    Vær klar i mælet

    Husk, at enhver platform ikke er mere værd end den kommunikation, du formidler på den.

    Hav en tydelig strategi

    Med en klar retning for virksomheden styrker du arbejdsglæden og sammenhængskraften blandt medarbejderne.

    Inkorporer feedback-kultur

    Meget intern kommunikation er envejskommunikation fra ledelsen, men det er vigtigt, at medarbejderne kan give deres mening til kende, eksempelvis ved hjælp af en trivselsundersøgelse.

    Kilder: dnpVisiosign, Kommunikationsrådgiver Kresten Schultz-Jørgensen, CBS-lektor Bjarne Rostbøll Christiansen

    Kontakt:

    Marketing Koordinator Samuel Rose Afolabi tlf.: +45 39 63 39 06 email: Saf@dnpvisiosign.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/eksperter-derfor-er-intern-kommunikation-vigtig?releaseId=13639949

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **