PRM / Finanstilsynet undersøger, hvordan forsikringer og pensioner matcher kundernes behov

    Pressemeddelelse fra Finanstilsynet

    Hvis ulykken rammer på rejsen, eller når arbejdsskoene stilles på plads for sidste gang, skal forsikrings- og pensionsprodukter stå deres prøve. Hvis produktet ikke umiddelbart giver den dækning, som kunden har brug for, så er matchet ikke ordentligt. EU-reglerne for produktgodkendelse, de såkaldte POG-regler, samt reglerne om god skik er vigtige redskaber til at sikre, at kunderne får et produkt, der matcher deres behov.

    “Vi undersøger nu, hvordan selskaberne arbejder med reglerne. Forsikrings- og pensionsprodukter skal være målrettet grupper af kunder, og reglerne stiller krav om, at produkterne er hensigtsmæssige for målgruppen. Måske har nogle kunder andre behov end resten af gruppen. Vi vil gerne undersøge, hvordan selskaberne forholder sig til det og f.eks. sikrer, at kunderne ikke betaler for dækninger, de ikke har brug for. Vi undersøger derfor blandt andet, hvordan selskaberne finder den rigtige målgruppe, og sikrer god balance mellem de forskellige hensyn. Det er vigtigt for forbrugerbeskyttelsen og for tilliden til selskaberne,” siger Rikke-Louise Ørum Petersen, vicedirektør i Finanstilsynet.

    Strategisk fokus på gode produkter

    Undersøgelsen er en del af Finanstilsynets strategiske fokus på, at selskaberne kun sælger produkter, der giver værdi for kunderne og ikke påfører dem uforholdsmæssigt store økonomiske risici. Det vil konkret sige, at forsikrings- og pensionsselskaberne kun sælger produkter, der er gennemsigtige, pålidelige og tilpasset den enkelte kundes økonomiske forhold.

    “Vi ser frem til at høre fra selskaberne, hvordan de konkret afdækker målgruppernes behov og præferencer og løbende sørger for, at produkterne matcher disse og er tidssvarende. Med undersøgelsen ønsker vi at sikre opmærksomhed på dette vigtige område til gavn for kunderne,” siger Rikke-Louise Ørum Petersen.

    Julebrev til selskaberne

    Finanstilsynet har igen i år sendt et julebrev til livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber. Julebrevene indeholder blandt andet spørgsmål om, hvordan selskaberne afdækker målgruppernes behov, karakteristika og mål, når selskaberne udvikler nye produkter, eller hvis der sker større ændringer i eksisterende produkter. Selskaberne er blevet bedt om at sende deres besvarelser på spørgeskemaet senest 1. juli 2022.

    Kontakt:

    Kommunikationschef Jesper Christiansen tlf.: 41933506 email: JECH@FTNET.DK

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/finanstilsynet-undersoger-hvordan-forsikringer-og-pensioner-matcher-kundernes-behov?releaseId=13638449

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **