Pressemeddelelse fra PwC
Den stigende optimisme blandt forbrugerne har ført til, at flere forbrugere atter shopper i de fysiske detailbutikker, benytter sig af underholdningstilbud og køber flere rejser. 47 % af de globale forbrugere angiver, at de har besøgt en fysisk butik mindst en gang i løbet af den seneste uge, mens en tredjedel vil øge forbruget på rejser indenfor de næste seks måneder. På trods af at fysisk shopping stort set er tilbage på samme niveau som før COVID-19, har smartphone-shopping aldrig været mere populært.
“Flere vaccinerede, fleksible arbejdsformer og et større fokus på well-being fra virksomhedernes side har givet forbrugerne en øget optimisme for fremtiden. Optimismen smitter af på forbrugernes adfærdsmønstre, som mere og mere er tilbage på normalt niveau,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC, og fortsætter:
“Shopping via smartphone er eksploderet de seneste to år med en vækst på hele 71 % fra 2019 til 2021. Det er forbrugernes foretrukne online shopping-metode med en stor margin ned til computere og tablets. Smartphoneshopping vil vokse yderligere i popularitet de kommende år og blive lige så almindeligt som fysisk shopping i detailbutikkerne.“
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at 41 % af forbrugerne shopper dagligt eller ugentligt med deres smartphone, mens det blot var knap hver fjerde forbruger, som anvendte smartphonen til shopping i 2019.
Bæredygtige valg
Forbrugerne har aldrig før vægtet bæredygtighed i deres valg af produkter så højt, som de gør i 2021, viser PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey. 52 % af forbrugerne siger, at de prioriterer miljøvenlighed højere i dag, end de gjorde for seks måneder siden. Cirka halvdelen af forbrugerne angiver, at de bevidst overvejer bæredygtige faktorer i deres købsproces og -beslutning.
“Bæredygtighed og social ansvarlighed fylder meget for virksomhederne, men også for forbrugerne. De er mere bevidste om at træffe bæredygtige valg og dermed også mere tilbøjelige til at tilvælge virksomheder, der sælger miljøvenlige og socialt ansvarlige produkter,” udtaler Henrik Trangeled Kristensen, men understreger også, at til trods for forbrugernes fokus på bæredygtighed, er det stadig pris og leveringen, der er deres to vigtigste prioriteter.
Knap 7 ud af 10 forbrugere prioriterer pris, når der shoppes enten online eller fysisk, mens mere end halvdelen (56 %) angiver effektiv levering som vigtig. Til sammenlignet er det 42 %, som prioriterer miljøvenlige og bæredygtige produkter.
Om undersøgelsen
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey december 2021 bygger på svar fra 9.370 forbrugere fordelt på 26 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/optimistiske-forbrugere-er-vendt-tilbage-til-butikkerne?releaseId=13638708
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **