Pressemeddelelse fra YouGov Denmark
YouGovs seneste rapport ” Game-changers: the power of gaming influencers” er en dybdegående analyse af det globale influencerlandskab med fokus på gaming. Whitepaperet er baseret på en global analyse med over 19.000 interview på tværs af 17 markeder.
Influencerlandskabet
Ny data fra YouGov viser, at næsten halvdelen (43%) af den globale befolkning, nu følger en influencer af hvilken som helst type på sociale medier.
Selvom influencermarketing har oplevet en stor vækst i løbet af de seneste år globalt set, kan den demografiske sammensætning, brugen af sociale medier og andre teknologiske faktorer føre til stor variation i antallet og typen af influencere fra land til land.
De Forenede Arabiske Stater (UAE) er et af de steder i verden, hvor flest har internetadgang; de har også den største procentdel af influencerfølgere (75%) på tværs af de 17 lande, efterfulgt af Indonesien (73%). Generelt har lande med ældre befolkninger færre influencertilhængere, og i Europa er der generelt set færre, der følger influencere end i Asien. Eksempelvis følger cirka en femtedel af briterne (22%) en eller flere influencere, i Tyskland følger 25% influencere, og i Frankrig følger 30% influencere.
Danskerne er også i den lave ende af skalaen, idét der er 27% af danskerne, der følger en eller flere influencere. Danmark er dermed det land efter Storbritannien med færrest følgere. I Sverige følger 33% af befolkningen en eller flere influencere, altså noget flere end end i Danmark.
Gaminginfluencers
Covid-19 pandemien har skabt en voksende fanbase for gaminginfluencere på sociale medier, idet mange mennesker har brugt langt mere tid derhjemme, og vi har set en vækst i antallet af gaminginfluencere – influencere som primært er kendt for at live streame eller lægge videoer ud af dem selv spille videospil og/eller kommentere på videospil på sociale medier.
YouGovs data viser, at madinfluencere, sundhedsinfluencere og kendte influencere har flest følgere globalt set (12% eller flere), og lidt under en tiendedel (9%) følger gaming influencere.
I modellen ses det, at gaming influencere placerer sig på en elvteplads sammen med sociale aktivistinfluencere (9%). Dette ændrer sig dog markant, når vi ser på forskellige demografiske grupper.
23% af mænd i alderen 18-35 år følger en gaminginfluencer, og det gør gaminginfluencere til de mest populære influencere at følge for denne gruppe. Musik- og sportsinfluencere placerer sig på andenpladsen (begge 20%).
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på data fra YouGov Profiles og BrandIndex og en dybdygående undersøgelse. Alt i alt gennemførte vi over 19.000 interview på tværs af 17 markeder. Undersøgelse blev foretaget fra den 21. juli – 30. juli 2021.
Kontakt:
Nordic Marketing Manager, PR og Marketing Tove Keldsen tlf.: +45 3142 6154 email: tove.keldsen@yougov.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/global-vaekst-i-influencermarketing-inden-for-gaming?releaseId=13634416
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **