Pressemeddelelse fra Erhvervsstyrelsen
Der er behov for, at de danske små og mellemstore virksomheder (SMV’er) styrker deres digitale sikkerhed. Hele 40% af SMV’erne har et utilstrækkeligt IT-sikkerhedsniveau. Og helt basale IT-sikkerhedsforanstaltninger som backup af data og opdatering af styresystemer anvendes ikke i 24% af SMV’erne. Selv blandt de virksomheder, der arbejder direkte med digitale teknologier (fx cloud og IoT) er tallet 15%.
En ting er, at utilstrækkelig digital sikkerhed kan være direkte skadeligt for forretningen. Men digital sikkerhed er faktisk også en reel konkurrencefordel. Det fortæller flere virksomheder i en ny kampagne fra Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond.
Kvalitet og digital sikkerhed går hånd i hånd
D. 20. maj 2021 klokken 04:52 blev Norlys ramt af et DDoS-angreb. For mange virksomheder ville det betyde panik og febrilske nødløsninger. Men hos Norlys var situationen under kontrol på blot 4-5 timer. Trafikken var omdirigeret, og det var muligt at tilgå serveren igen. Det er ikke et udtryk for held, men tværtimod for en rettidig investering i digital sikkerhed.
“Når man har styr på sin digitale sikkerhed, så ligger det nærmest implicit i det, at man også har styr på sin kvalitet. Fordi de to ting hænger nøje sammen. Det er meget svært at gøre noget sikkert, når kvaliteten ikke er i orden.” – Ken Bonefeld Nielsen, Vice President & CISO, Norlys
Norlys investerer hvert år et tocifret millionbeløb i IT-sikkerhed. Det er med til at øge kvaliteten af deres arbejde. Ifølge Ken Bonefeld Nielsens er investeringen i den digitale sikkerhed for en del af deres kunder den direkte årsag til, at de er blevet valgt.
Digital sikkerhed er også tofaktorgodkendelser og stærke adgangskoder
En investering i digital sikkerhed kommer i flere former. Stofbanditten, en lokal familievirksomhed fra Næstved, ved i dag, at digital sikkerhed også handler om stærke adgangskoder og tofaktorgodkendelser. Især når en del af ens forretningsgrundlag er på Facebook. Desværre skulle de selv udsættes for et overtagelsesangreb, før det for alvor gik op for dem. Men ved at investere i digital sikkerhed ved Stofbandittens ejer nu, at han har styr på sin forretning. Og kundernes tillid til virksomheden er tilmed styrket:
“Kunderne stoler mere på os nu, fordi nu har vi prøvet det. Og nu ved vi, hvordan vi skal undgå det.” – Martin Nielsen, Ejer, Stofbanditten
Den sikre investering er digital sikkerhed
De to historier om IT-sikkerhedsbrud er desværre langtfra enkeltstående. Mindst 10% af landets SMV’er og 32% af de store virksomheder oplevede nemlig en IT-sikkerhedshændelse i 2019. Dertil kommer et betragteligt mørketal, da mange virksomheder ikke fortæller om de angreb, de udsættes for.
På trods af at hele 48% af SMV’erne frygter at miste en del af deres omsætning og 69% frygter at miste værdifulde data pga. en IT-sikkerhedshændelse, er der stadig alt for mange, der ikke investerer i deres digitale sikkerhed. Det er netop årsagen til, at Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond står bag en ny kampagne med fokus på digital sikkerhed som konkurrenceparameter:
“Med denne kampagne er det vores ønske at skabe en ny og anderledes fortælling om digital sikkerhed, hvor vi belyser emnet fra en mere positiv vinkel gennem ærlige og autentiske historier fra virksomheder, der har set hackerne i øjnene og er kommet om på den anden side som en sundere og bedre forretning.” – Malene Stidsen, programchef for Industriens Fonds cyberindsats.
Digital sikkerhed skal ses som et konkurrenceparameter
Ifølge vicedirektør i Erhvervsstyrelsen Torsten Andersen er det et stort problem, at de helt basale IT-sikkerhedstiltag ikke er implementeret i alle SMV’er. “Værktøjerne og viden om, hvordan man styrker sin virksomheds digitale sikkerhed, er allerede tilgængelige. Det er
et eksempel på. Men alt for mange virksomheder er stadig tilbageholdende, når det handler om investering i digital sikkerhed, fordi de er usikre omkring gevinsten. Det skal vi ændre på,” siger Torsten Andersen og fortsætter:“Vi vil gerne vise virksomhederne, at der er en kæmpe fordel i at prioritere den digitale sikkerhed. Ved at prioritere og se digital sikkerhed som et direkte konkurrenceparameter, skaber vi et sikkert digitalt samfund, der samtidig styrker Danmarks konkurrenceevne.” – Torsten Andersen, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.
Om Kampagnen
SikkerDigital.dk, Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond sætter med kampagnen “Den sikre investering” fokus på vigtigheden af digital sikkerhed som konkurrencefordel. 8 case-virksomheder står frem og fortæller åbent om IT-sikkerhedsbrud, og hvordan de har rejst sig efter et cyberangreb og styrket deres forretning.
Kontakt
For mere information om IT-sikkerhed, Kampagnen eller cases kontakt:
- Erhvervsstyrelsen, Mads Ohsten, tlf. 35 29 12 76.
- Industriens Fond, Anders Brandtoft, tlf. 31 12 27 43.
Fakta om SMV’er og digital sikkerhed
- 99% af alle danske virksomheder er i kategorien SMV
- 10% SMV’er oplevede en IT-sikkerhedshændelse i 2019
- 48% SMV’er frygter, at et IT-angreb vil koste dem en del af deres omsætning
Kilde:
Kontakt:
Kommunikationsmedarbejder Mads Ohsten tlf.: 35291276 email: madbin@erst.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/digital-sikkerhed-er-et-konkurrenceparameter-kunderne-stoler-mere-pa-os-nu?releaseId=13633058
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **