Pressemeddelelse fra Din eCigaret ApS
Hvid emballage med special font og advarsel
Kravet om neutral og standardiseret emballage til e-cigaretter og påfyldningvæske er blevet vedtaget og berører alle danske forhandlere af disse produkter. Oprindeligt var planen, at der skulle være en overgangsperiode på seks måneder, hvor forhandlerne havde mulighed for at komme af med deres gamle e-cigaretter og påfyldningsvæske med den mindre neutrale emballage. Dette blev dog ændret til tolv måneder, hvorfor det indtil 2022 er tilladt at sælge produkterne i ikke-neutral emballage. Forbuddet gælder foruden e-cigaretter og påfyldningsvæske snusdåser, cigaretpakker m.v.
Foruden den neutrale emballage, så vil der på produkterne fremadrettet være sundhedsadvarsler, der har til formål at informere forbrugerne om de risici, der er forbundet med at dampe (og ryge).
Vi har følgende kommentarer til det nye krav ang. emballagen:
“Vi vil rigtig gerne medvirke til, at færre børn og unge bliver fristet af e-cigaretter, og hvis en af løsningerne kan være at gøre emballagen mindre iøjnefaldende og fristende, så mener vi, at dette er meget positivt. Om det rent faktisk kommer til at have en effekt på de unges damp- og rygevaner må tiden vise. Ligesom med de øvrige forbud og krav, så har vi naturligvis også i sinde at leve op til dette emballagekrav.”
Det er også slut med at vise billeder af e-cigaretter og tilbehør online
Hvis du har besøgt en
og tilbehør efter d. 1. april 2021, så har du måske lagt mærke til, at de digitale butikker ser anderledes ud end førhen. Den primære årsag er, at der er blevet indført et visningsforbud, der betyder, at det ikke er tilladt at vise billeder af produkterne, medmindre forbrugeren har givet sin accept til dette. Sætter du ikke dette flueben, så vil hjemmesiden være neutral og ikke indeholde billeder.Vi har følgende kommentarer til visningsforbuddet:
“Rent visuelt – og konverteringsmæssigt – har det naturligvis store konsekvenser for os og andre webshops i branchen, at vi ikke længere har mulighed for at vise vores produkter frem visuelt, medmindre forbrugeren siger ja til dette. Produktbillederne er med til at gøre forbrugeren klogere på vores produkter mht. smag, mængde og andre faktorer, hvorfor vi er ærgerlige over, at dette forbud er blevet indført.”
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/emballage-bliver-mere-anonym-i-2022?releaseId=13633029
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **