PRM / Fremtiden har brug for pigerne – Derfor skal vi fastholde nysgerrigheden hos dem allerede fra 10-års alderen

    Pressemeddelelse fra Naturvidenskabernes Hus

    Noget kunne tyde på, at kampagnen rammer ned i et stort behov. I hvert fald er der rekordhøj opbakning i år fra arrangørerne, hvor ikke mindre end 116 virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner deltager. Men der har også været enorm efterspørgsel på pladser til dagens mange spændende workshops og møder.

    Måtte finde plads til næsten dobbelt så mange piger

    Hos Herningsholm Erhvervsskoler & Gymnasier havde de oprindeligt åbnet op for, at 100 piger kunne deltage i deres workshops, men da næsten dobbelt så mange ønskede at være med, har de nu sørget for, at 186 piger fra 4-9. klasse får mulighed for at komme på besøg.

    -Vi glæder os meget over interessen og vil sørge for, at alle får en god oplevelse på de forskellige workshops, fortæller Anna Maria Elisabeth Jakobsen, der er leder af grundskoleenheden og afdelingsleder for 10. klasse.

    -Nationalt er der et særdeles stort behov for, at flere børn, unge og deres forældre får øjnene op for de mange muligheder, der er inden for STEM-uddannelserne og ikke mindst erhvervsuddannelserne. Samfundet har brug for flere kvindelige ledere og forskere, som kan være med til at træffe de vigtige beslutninger omkring forskning og teknologisk udvikling. Desuden har vi brug for at flere piger får øjnene op for de mange muligheder, der er inden for erhvervsuddannelserne, siger hun.

    Kvinder har lige så mange håndværksmæssige skills
    Pigerne skal arbejde med robotter in action, 3D print, teknologiske vidundere, bæredygtighed og teknologi, kreativitet og WOW-effekter, design og innovation, når de kommer til Herningsholm. Og så skal de møde rollemodeller de kan spejle sig i. En af dem er Ingrid Stühr Riis, der er projektudvikler og underviser på Herningsholm Erhvervsskole:

    -Jeg håber, at pigerne får indsigt i, at kvinder har lige så mange håndværksmæssige skills som mænd, og at de håndværksmæssige fag indeholder mange forskellige facetter. For eksempel rummer mange håndværksmæssige fag store design-elementer. Derudover vil vi også gerne fokusere på at klæde lærerne i grundskolen bedre på til at oplyse bredere om uddannelser samt at sætte spot på forskellige evner.

    I år er de 10-12- årige piger også med

    Det er afgørende at motivere, pirre og ikke mindst fastholde nysgerrigheden hos børn og unge, og derfor henvender kampagnen sig også som noget helt nyt til piger på mellemtrinnet (og ikke kun udskolingen og gymnasiet). Undersøgelser viser, at piger indtil denne alder faktisk har en stor interesse for de tekniske og naturvidenskabelige fag, men at det også er her, interessen kan forsvinde. Og er den først tabt, kan den være svær at genskabe.

    -Virksomhederne har et kæmpe ansvar for netop at fastholde interessen og nysgerrigheden hos pigerne. Vi skal være med dem hele vejen, til de skal vælge en uddannelse. Det kan være svært at træffe et uddannelsesvalg som ung, men vi kan minde dem om, at de færrestes karriereveje er retlinede, og så kan vi inspirere dem til at se i nye baner og træffe et valg på et oplyst grundlag, siger Palle Damborg, der er formand for Fremstillingsindustrien, direktør hos Jysk Display A/S og aktivt støtter kampagnen.

    Det betydningsfulde møde

    Noget af det, der gør en positiv forskel, er i mødet, hvor pigerne hos virksomheder, uddannelsesinstitutioner og science centre får mulighed for at møde medarbejdere og ikke mindst arbejde i praksis med alt fra rumfart og plantebøffer til kodning, satellitter og enzymer. Og det er netop det, Girls Day in Science kan, når kampagnen på én dag faciliterer flere tusind møder over hele landet.

    -Vi er stolte og glade for opbakningen i år, siger Maiken Lykke Lolck, der er direktør for Naturvidenskabernes Hus, som står på bag kampagnen. Hun tilføjer:

    -Takket være de mange dedikerede arrangører møder pigerne kvindelige medarbejdere, forskere eller studerende, de kan spejle sig i, og når de får et konkret indblik i deres fag, åbner det pigernes øjne for de spændende muligheder i en fremtid inden for teknologi og naturvidenskab. Det gør en enorm forskel, når virksomheder og uddannelsesinstitutioner åbner dørene og møder pigerne.

    *

    Se alle arrangører i hele landet på: Naturvidenskabernes Hus – Få inspiration til din undervisning – Naturvidenskabernes Hus (nvhus.dk)

    *

    Yderligere oplysninger om besøg, case, m.m.:

    Kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus, Sara Linderoth Bouchet, Mobil: +45 2138 8090, E-mail: slb@nvhus.dk


    Kommentarer og citater vedr. Girls’ Day in Science:
    Direktør i Naturvidenskabernes Hus, Maiken Lykke Lolck, Mobil: +45 4058 4064, Email: mll@nvhus.dk

    *


    FAKTA

    Girls’ Day in Science 2021

    Selvom pigerne er i overtal på de videregående uddannelser samlet set, så er de i stærkt undertal på de tekniske og naturfaglige uddannelser, og især på de tekniske erhvervsuddannelser, hvor efterspørgslen er enorm, er kun hver tiende en kvinde. Fremskrivninger viser, at vi i 2030 vil vi mangle mellem 78.000 og 99.000 faglærte og allerede i 2025 mangler vi 13.000 ingeniører og kandidater indenfor it og teknik.

    I Danmark har vi brug for, at flere tager en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Virksomhederne mangler medarbejdere med de kvalifikationer, og kvinder er generelt underrepræsenterede på området.

    Girls’ Day in Science sætter fokus på, at mange piger ikke har kendskab til de mange muligheder inden for naturvidenskab og derfor fravælger en IT-faglig eller teknisk retning i deres uddannelses- og karrierevalg.
    Girls’ Day in Science har fokus på succesoplevelser, så pigerne får tiltro til egne evner og dermed åbner øjnene for nye muligheder. Den 6. oktober 2021 slår en lang række virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet dørene op for flere tusinde piger fra grundskoler og gymnasier på kampagnedagen Girls’ Day in Science.

    Her bliver pigerne inviteret indenfor for at deltage i praktiske og virksomhedsrelaterede workshops. Pigerne møder kvindelige medarbejdere og studerende, der fortæller om deres uddannelsesvalg og karrieremuligheder i en verden af IT, teknologi og naturvidenskab.
    En evaluering af Girls Day In Science fra 2019 viser bl.a. at 76% af pigerne føler sig inspireret af kvinder, de mødte på dagen. 84% svarede, at de havde fået ny viden om jobmuligheder. .
    I år inviteres der indenfor hos bl.a. Danfoss, Grundfos, Microsoft, Netcompany, Haldor Topsøe, Flyvestation Karup, IT- Universitetet, Alfa Laval, Ørsted, DTU, Danish Crown, Tradium, DI, Søværnet, Palsgaard, Vitrolife, Terma, LMWindpower, Solar, Orbicon, Next-gymnasierne og mange flere.

    Statistisk og tal: notat-5-stem-it-og-ingeniorer.pdf (ufm.dk)

    STEM-barometer 2020 – Den Midtjyske Teknologipagt: DownloadFile (rm.dk)

    Kontakt:

    Kommunikationschef Sara Linderoth Bouchet tlf.: 21 38 80 90 email: slb@nvhus.dk

    Direktør Maiken Lykke Lolck tlf.: 40 58 40 64 email: mll@nvhus.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/fremtiden-har-brug-for-pigerne-derfor-skal-vi-fastholde-nysgerrigheden-hos-dem-allerede-fra-10-ars-alderen?releaseId=13632708

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **